کاهش ۴۴ درصدی حجم بارندگی‌ها در خراسان رضوی

به گزارش شهرآرانیوز، کاظم جم اظهار داشت: میزان بارندگی خراسان رضوی در سال آبی جاری از ابتدای مهرماه تاکنون هشت و چهار دهم میلی متر ثبت شده، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۵ میلی متر بوده است.

وی اضافه کرد: حجم کل بارندگی خراسان رضوی در سال آبی گذشته نیز ۱۰۱ میلی متر بوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: هم اینک تنها هشت درصد از حجم ذخیره سد‌های استان به میزان ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد بود.

{$sepehr_key_24695}

وی اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و همچنین ادامه روند خشکسالی و کاهش حجم آب سدها، همچنان مدیریت مصرف ضروری است و شهروندان باید همراهی لازم را داشته باشند.

جم افزود: اکنون طرح‌های اضطراری تامین آب خراسان رضوی در دست اجرا است و تلاش می‌شود شرایط آبی در مشهد و استان پایدار باشد.

براساس این گزارش، خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد، وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

منبع: ایرنا