پایان یک بام و دو هوای سرویس‌های مدارس | تعیین سازمان تاکسیرانی به عنوان متولی نظارت بر کار سرویس مدارس

به گزارش شهرآرانیوز، سرویس‌هایی که به اذعان مدیران با استفاده از خلأ‌های نظارتی و دور زدن قانون، به واسطه تعامل و ارتباط با مدارس وارد کار سرویس دهی دانش آموزان شده اند. سرویس‌هایی که «زیردرختی» نام گرفته اند و علاوه بر رعایت نکردن استاندارد‌های لازم برای جابه جایی، نظیر سلامت روانی و تأییدیه اخلاقی، گاهی تا دو یا سه برابر قیمت قانونی از اولیا حق الزحمه دریافت می‌کنند. سوار کردن بیش از حد دانش آموزان داخل خودرو از دیگر مشکلات و گلایه‌های والدین درباره این سرویس هاست. در آن گزارش علت اصلی بروز چنین معضلاتی، نبود متولی واحد در بحث نظارت مطرح شد.

در متن ابلاغیه مصوب سال ۹۷ در بحث اجرا، آموزش وپرورش به عنوان کارفرما و سازمان تاکسی رانی به عنوان عضو اجرایی مشخص شدند. به گفته متولیان امر این دو بخشی بودن ابلاغیه مصوب تا به امروز دلیل اصلی بروز تخلفات در حوزه سرویس مدارس بوده است.

پاس کاری شکایت

شهروندی با ارسال پیامک گلایه اش را برای مشخص نبودن متولی در حوزه سرویس مدارس این گونه مطرح می‌کند:  سرویس مدرسه فرزندم بدون آنکه چند دقیقه منتظر بماند، می‌رود و مجبوریم بچه را  دوباره خودمان به مدرسه برسانیم. وقتی شکایت از سرویس را به مدرسه منتقل کردم گفتند که نظارت تخلفات با ما نیست به تاکسی رانی مراجعه کنید. تاکسی رانی هم گفت کارفرما آموزش و پرورش است. هر کدام ما را به دیگری پاس دادند. این چه وضعی است؟

شهروند دیگری هم در تماس با تحریریه صدای مردم با بیان اینکه چرا نظارتی روی وجه دریافتی سرویس مدارس نیست؟ می‌گوید: سرویس مدرسه فرزند من برای فاصله هفت دقیقه‌ای تا مدرسه مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای سال تحصیلی درخواست کرده است. این در حالی است که سال قبل برای فاصله بیست دقیقه‌ای تا مدرسه  ۵ میلیون تومان پرداخت کردیم. چرا فرایند ثبت نام سرویس مدارس برخط نیست تا دخل و تصرفی در محاسبه قیمت‌ها لحاظ نشود؟

از سال آینده متولی سرویس مدارس، تاکسی رانی است

به دنبال پیگیری این موضوع سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد در این باره می‌گوید: بر اساس قوانین مصوب سال ۱۳۹۷ که از سوی وزارت کشور ابلاغ شد در موضوع سرویس مدارس تا به امروز کارفرما آموزش و پرورش معرفی و سازمان تاکسی رانی نیز تنها پیمانکار این پروژه تعریف شده است.

در ادامه اکبر فلاح، خبر خوشی برای اولیا و دانش آموزان دارد آن هم اینکه آیین نامه جدیدی مصوب شده که بر اساس آن آیین نامه قبلی ملغی شده است. بدین معنا که از سال تحصیلی آینده مسئولیت امور سرویس مدارس بر عهده سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد خواهد بود.

او با بیان اینکه با اجرای این آیین نامه وضعیت سرویس مدارس از حالت یک بام و دو هوا خارج می‌شود، بیان می‌کند: در حال برنامه ریزی هستیم تا این مهم در بستر دقیق نظارتی اتفاق بیفتد. قرار است شرکت‌ها را به سمت طراحی نرم افزار‌هایی سوق دهیم تا کار ثبت نام از سوی اولیا پیش از شروع سال تحصیلی به صورت برخط انجام شود.

فعالیت ۷ هزار خودرو در سرویس مدارس

فلاح بیان می‌کند: با این شرایط تمام امور مربوط به سرویس مدرسه از جمله نرخ مصوب، مسافت، تطبیق نرخ تعیین شده با مسافت به صورت شفاف و آنلاین انجام می‌شود تا ضمن کاهش تخلفات شرایط خدمت رسانی به شهروندان نیز بهبود پیدا کند.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از ۷ هزار خودرو در قالب ۵۵ شرکت در حوزه حمل ونقل دانش آموزی در مناطق هفت گانه شهر مشهد و تبادکان فعال هستند. با لحاظ کردن دو شیفت صبح و بعد از ظهر مدارس و با احتساب اینکه برخی خودرو‌ها دو سرویس در روز دارند، می‌توان اذعان داشت که بیش از ۶۰ هزار دانش آموز را جابه جا می‌کنند.

راه‌های ارتباط والدین

او اظهار می‌کند: شهروندان و رانندگان سرویس مدارس می‌توانند مشکلات خود را درباره تعیین نرخ مسافت و نوع قرارداد با شرکت‌های سرویس مدارس با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۲۲۱۰۳ داخلی ۱  و ۲  آموزش و پرورش مشهد و در خصوص تعداد گواهی صلاحیت رانندگان، معاینه فنی، شکل ظاهری خودرو و دارا بودن مجوزات لازم با شماره ۰۵۱۳۱۲۹۷۰۱۳ سازمان تاکسی رانی درمیان بگذارند و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

{$sepehr_key_24715}