دلار با کدام سیگنال عقب‌نشینی می‌کند؟ (۸ آذر ۱۴۰۲)

به گزارش شهرآرانیوز؛ قیمت دلار دیروز افزایش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان معامله شد.

در حالی که آمار تراز تجاری کالا‌های غیرنفتی کشور به منفی ۱۰.۱ میلیارد دلار رسیده و تمرکز دولت برای تامین بودجه سال آینده به جای نفت تکیه بر مالیات است، بازار ارز همچنان با تدبیر سیاست گذار کنترل می‌شود.

کارشناسان اقتصادی دلیل رکود بازار‌ها را سیاست‌های انقباضی شدید دولت می‌دانند که همچنان تداوم دارد. آن‌ها معتقدند این اقدامات فنر فشرده دلار را فشرده‌تر می‌کند. این در حالی است که رشد ۳۰ درصدی پایه پولی نشانه کاهش‌های دستوری قیمت دلار است.

روز گذشته مرکز آمار ایران ارزش دلاری صادرات در هشت ماهه ابتدایی امسال را کاهشی عنوان کرد که به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است. این عدد از مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حدود ۶۰۰ میلیون دلار کمتر بوده است. با توجه به اینکه سیاست‌گذار همواره با ارزپاشی در بازار‌های مالی ثبات ایجاد می‌کند و شیفت دولت از نفت به مالیات، برای بودجه سال آینده به نظر می‌رسد برای مدیریت بازار ارز در سال ۱۴۰۳ باید راهکار جدیدی ارائه دهد.

{$sepehr_key_25117}

دیروز قیمت دلار در بازار‌های مجاور کاهشی شد. قیمت دلار هرات با ۶۰ تومان نوسان با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه افزایش ۱۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومانی معامله شد.

منبع: تجارت نیوز