لزوم حفاظت از آستان قدس رضوی به عنوان دارایی معنوی کشور 
رضا نوایی

به گزارش شهرآرانیوز، سردار دکتر غلامرضا جلالی فراهانی، صبح امروز چهارشنبه ۸ آذر ماه در سومین همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: نگاه مردم به آستان‌های مقدس همچون نگاه به ملجا و پناهگاه است از همین رو آستان‌های مقدس در حوزه دفاع از اسلام نقش ارزشمندی ایفا می‌کنند و دشمنان نیز به همین دلیل همواره در پی آسیب رساندن به این اماکن هستند.

{$sepehr_key_25263}

وی اضافه کرد: آستان‌های مقدس به دلیل ایفای نقش در حوزه معنوی جامعه و علاقه‌مندی شدید مردم به آن‌ها همواره مورد تهدید هستند لذا حفاظت از این دارایی‌ها لازم و ضروری است.

رئیس سازمان بحران و پدافند غیرعامل کشور، این تهدیدات را علاوه بر حوزه فیزیکی ساختمان و ابنیه‌های موجود در حرم‌های مطهر، در حوزه امنیت زائران و خدماتی که به آنان ارائه می‌شود ذکر کرد و گفت: صیانت، حفاظت و مراقبت از جان مردم اصلی‌ترین هدف ماست.

به گفته سردار جلالی اولین تهدید تروریستی علیه حرم هاست و الگو‌های دیگر حمله سایبری از جنس زیرساختی، شناختی، تهدید زیستی و بیولوژیکی همچون تجربه کروناست از همین رو یک سری تکالیف زیستی بر ما مترتب است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه پدافند غیر عامل دو دسته اقدام زیر ساختی و عملیاتی داریم، برای حوزه زیر ساختی سندی را تصویب کردیم و در این سند با تیمی ۷ نفره از عالی‌ترین مراجع تصمیم گیری کشور، اقدامات پیشگیرانه و تهدیدات نوین و جدید به موارد گذشته افزوده و مقرر شد در کنار عملیات زیرساختی، اقدامات عملیاتی نیز انجام شود.

تدوین سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با اشاره بر اینکه حدود ۳ سال از شکل‌گیری نهاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در آستان قدس رضوی می‌گذرد، افزود: در راستای ترسیم نقشه راه برای انجام اقدامات خود در این مدیریت، در نخستین گام سند راهبردی و چارچوب نهادی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این آستان مقدس با محوریت سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و قوانین بالادستی موجود در این مجموعه تدوین شد.

قاسمی زهان با اشاره بر اینکه این سند دارای ۶ هدف کلان، ۲۰ راهبرد و ۸۲ برنامه است، ادامه داد: همچنین در این سند ۷ کارگروه پیش‌بینی شده است که به طور تخصصی هر کدام بتوانند اسناد تخصصی و نظام‌نامه عملیاتی و اجرایی را تدوین کنند که کارگروه پدافند بهداشت، درمان و تهدیدات نوین آستان قدس رضوی، از جمله این کارگروه‌ها است.

وی گفت: چشم‌انداز سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در افق پنج‌ساله (از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵)، برخورداری از نظام؛ مدیریت توانمند، یکپارچه، هوشمند، حفاظت و صیانت از مردم، زائران، مراکز، اماکن و تأسیسات مصون و تاب‌آور در مواجهه با انواع مخاطرات و تهدیدات است.

وی بیان کرد: بی‌تردید ما برای رسیدن به این افق تعریف شده نیاز به همراهی با دستگاه‌ها داریم، بدین منظور تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های کشوری و استانی همچون جمعیت هلال احمر کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و… منعقد شده است.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در ادامه به راهکار‌های پیشنهادی و مداخلات موثر مدیریتی اشاره کرد و لزوم تهیه و پیاده‌سازی اسناد تخصصی و نظام‌نامه‌های عملیاتی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، تامین ماشین آلات و تجهیزات پیشگیری، رصد، پایش، هشدار و پاسخ به تهدیدات و مخاطرات احتمالی، توسعه و تجهیز مرکز فرماندهی و کنترل مدیرت بحران و پدافند غیر عامل و... را برخی از آن‌ها نام برد.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم از مجموعه‌های برتر برگزیدگان مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آستان قدس رضوی تجلیل به عمل آمد.