ابهامات طرح­‌های تفصیلی مشهد رفع شده است
علیرضا ظهیری

به گزارش شهرآرانیوز در یک سال اخیر و از زمان ابلاغ و اجرای طرح‌های تفصیلی، ابهاماتی در راستای پاسخگویی مناسب این طرح‌ها به شهروندان مشهدی و ذی‌نفعان این طرح‌ها وجود داشت که به مرور این ابهامات و مشکلات از سوی مدیریت شهری، احصا و برای رفع آن‌ها و حل مشکلات ایجاد شده، موضوع‌های مختلف این طرح‌ها برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد.

پس از اینکه موضوع‌های مربوط به طرح‌های تفصیلی مشهد در کمیسیون ماده ۵ بررسی شد با انجام اصلاحاتی و رفع ابهامات موجود، این مسائل نیز تعیین‌تکلیف شد تا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد هم اعلام کند که دیگر ابهام کلی در طرح‌های تفصیلی شهر وجود ندارد.

تعیین‌تکلیف ابهامات در کمیسیون ماده ۵

حمید ضمیری در گفتگو با شهرآرا با اشاره به احصای ابهامات طرح‌های تفصیلی مشهد طی یک‌سال گذشته از زمان ابلاغ و اجرای آن‌ها، اظهار کرد: تمام ابهامات مربوط به طرح‌های تفصیلی که احصا شده بود، برای بررسی و تعیین تکلیف‌شدن آن‌ها به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارسال شد و پس از انجام کار‌های کارشناسی تقریبا تمام موضوع‌هایی که شهرداری درخواست کرده بود از سوی این کمیسیون تعیین‌تکلیف شده است.

طرح‌های تفصیلی قابلیت پاسخگویی کامل دارد

وی با بیان اینکه به‌تازگی ضوابط و مقررات واحد‌های اقامتی و همچنین ضوابط و مقررات محور‌های مختلط از سوی کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، تصریح کرد: با توجه به رفع کامل ابهامات طرح‌های تفصیلی شهر مشهد که از سوی شهرداری درخواست داده شده بود، اکنون موضوع دیگری وجود ندارد و فقط مسائل و پرونده‌های موردی و خاص در حال رسیدگی است. ضمیری افزود: با توجه به این اتفاق، اکنون طرح‌های تفصیلی شهر مشهد به صورت عام قابلیت پاسخگویی کامل را دارد.

تصویب ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در شهر، منطقه، ناحیه و محله، گفت: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شده است.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت شهرسازی و معماری، به گفته جواد اصغری محور‌های مختلط، معابری هستند که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی خود هستند و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی ایفا می‌کنند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردار و در خوانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارند.

وی اضافه کرد: از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نباید با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، قطع شود. بر همین اساس، امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با کاربری‌های دیگر، زمانی امکان داشت که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌رو موجود بود.

اصغری در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در تمام محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت نبود دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت. بازنگری ضوابط مذکور بر اساس تعدد درخواست‌ها از سوی شهروندان با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد.

ایجاد مجوز از محور اصلی

وی با تأکید بر اینکه این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شدند، تصریح کرد: در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، درباره برخی دیگر، ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و درباره تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بودند که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفتند تا به نیاز‌ها و گرایشات پاسخ مطلوبی داده شود.

{$sepehr_key_26441}

تشویق به تثبیت در محل سکونت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهسازی و نوسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در تمام معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم، امکان ساخت کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، اظهار کرد: برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) است که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی دارند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کنند.

بنابراین، در راستای ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلان‌شهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پررنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

اصغری در پایان گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و دیگر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شده است، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.