رونمایی از رویداد «پیشران اجتماعی، ایده‌های عملی خلاقانه، حل مسائل اجتماعی» در مشهد| خراسان رضوی به لحاظ آسیب‌های اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد
رضا میرزاده

به گزارش شهرآرانیوز، با حضور مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، از رویداد «پیشران اجتماعی، ایده‌های عملی خلاقانه، حل مسائل اجتماعی» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.

طرحی که به گفته اسماعیلی، مسئول مرکز تحقیقات شهید آقاسی زاده بسیج دانشجویی خراسان رضوی، قرار است در ۸ محله هدف شهید فلاحی، رازی، سرافرازان، کال زرکش، سعدآباد، سیدی، پنجتن، طلاب و ششصد دستگاه و با هدف کنترل و کاهش دو آسیب اجتماعی «اعتیاد» و «طلاق» اجرا شود.

در این طرح قرار است از ظرفیت‌های اجتماعی محله و بهره گیری از جایگاه‌های اجتماعی محله از جمله شورای اجتماعی محلات، معتمدان محل، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج و ... استفاده شود تا دو آسیب یاد شده در محلات کاهش پیدا کند.

جریان مردمی باید برای مدیریت راهبری آسیب‌های اجتماعی اقدام کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد دخانی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه جریان مردمی باید برای مدیریت راهبری آسیب‌های اجتماعی اقدام کند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌توانند در زمینه برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی نقش آفرینی کنند.

وی افزود: دستگاه‌ها باید نقش تسهیلگری و حمایت داشته باشند و این جریان‌های مردمی هستند که بر اساس دغدغه و نگاه خود باید به موضوع ورود کنند. متاسفانه برخورد معمول در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، این بوده که گروه‌های مرجع را کنار زده‌ایم و به جای تسهیلگری، تصدی‌گری کرده‌ایم. در حالی که دستگاه‌ها با ساختار‌های حاکمیتی نمی‌توانند مسائل اجتماعی را راهبری کنند.

{$sepehr_key_34260}

خراسان رضوی به لحاظ آسیب‌های اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: متاسفانه استان به لحاظ آسیب‌های اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد. در شهر مشهد آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که زیبنده‌ شهر نیست و در بین این آسیب‌های متعدد، دو آسیب «طلاق» و «اعتیاد» دارای اولویت هستند. سازمان اجتماعی کشور نیز آسیب‌های استان را مشخص کرده است که بر اساس آن، دو آسیب یاد شده مورد توجه قرار داشته است.

وی افزود: برابر مصوبه جلسه ۱۵۶ شورای اجتماعی کشور و ابلاغ به استانداران برای تشکیل راه‌اندازی شورای اجتماعی استان‌ها، این شورا در استان خراسان رضوی نیز شکل گرفته است. بر همین اساس، ۷ موضوع، ۸ کارگروه و دو کمیته در شورای اجتماعی استان بر اساس اولویت‌های اجتماعی رقم خورده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دخانی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «پیشران اجتماعی» خاطرنشان کرد: قرار نیست در قالب این طرح ساختار و سازمان ایجاد کنیم و ابلاغ اعتبار رقم بخورد. بلکه بنا بر آن است که محلات توانمند شوند و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های محله برای کنترل آسیب‌های همان محله استفاده شود.

وی افزود: موضوع طرح، توانمندسازی محله و رفع آسیب‌ها توسط ظرفیت‌های فعال همان محله است که در فاز اول ۸ محله با تنوع جغرافیایی مشخص شده‌اند و بنا بر آن است این موضوع به سایر محلات نیز تسری پیدا کند.