تحقق شهر دوستدار معلولان از راه ایده‌پردازی برای کودکان

به گزارش شهرآرانیوز؛ کارگاه‌های سرگرمی و خلاقیت «هنرمندکوچولو» با عنوان نقاشی با موضوع شهر دوستدار معلولان با حضور شماری از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و به‌همت اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل رسانه شهرداری مشهد، ویژه کودکان هفت تا چهارده سال برگزار شد.

نقش کودکان در صیانت از زیرساخت‌ها و توسعه شهری

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد گفت: کودکان نقش بسیار مهمی در صیانت از زیرساخت‌های شهری و توسعه شهر ایفا می‌کنند و برابر مشاهدات، استفاده از کودکان در دوره‌های مختلف آموزشی به کاهش تخلفات و تصادفات و... منجر شده است.

به‌گفته مهدی‌ناصحی، یکی از رویکرد‌های مهمی که شهرداری مشهد برای آموزش حقوق شهروندی دنبال می‌کند، موضوع آموزش کودکان است. وی افزود: در برنامه امروز به‌همت روابط‌عمومی، فرزندان همکاران دور یکدیگر جمع شدند تا تجربه جدیدی را برای آن‌ها رقم بزنیم. ناصحی بیان کرد: چنین برنامه‌هایی تأثیر بسیار زیادی در نوع جهت‌گیری کودکان ایفا می‌کنند و معمولا تأثیر آن‌ها ماندگار است.

نقاشی کودکان سراسر ایده و حس انسان‌دوستی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز با حضور در این برنامه و بازدید از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای کودکان، گفت: کودکان ظرفیت خوبی دارند و نقاشی‌های آن‌ها سراسر ایده و حس انسان‌دوستی آن‌هاست. با اجرای این برنامه‌ها می‌توانیم این حس را در آن‌ها زنده کنیم.

{$sepehr_key_26971}

حسن کریمدادی اظهار کرد: کاری که امروز روابط‌عمومی شهرداری مشهد انجام داد، بسیار نو و جدید بود. باید بپذیریم که بخشی از جامعه معلول جسمی‌حرکتی هستند و ما هنوز به این علم نرسیده‌ایم که قبل از به‌دنیاآمدن بتوانیم از نظر پزشکی به آنان کمک کنیم. وی افزود: این افراد توانایی زیادی دارند و می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. زمانی که کودکان ایده‌های خود را ترسیم می‌کنند، از ذهن آن‌ها خارج نمی‌شود و در آینده نیز با آن مأنوس هستند؛ بنابراین اجرای چنین برنامه‌هایی اهمیت دارد و تاکنون از آن غافل بودیم.

به‌دنبال تحقق شهر دوستدار معلولان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد هم گفت: در مشهد حدود ۵۳ هزار توان‌یاب وجود دارد که در حالت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. شهرداری مشهد و معاونت شهرسازی این موضوع را در اولویت خدمات‌رسانی قرار داده است. جواد اصغری با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست و به این امر اعتقاد داریم، افزود: در طرح تفصیلی یکی از اصول اولیه، مناسب‌سازی ساختمان‌های شهری و اداری است و در شهرداری نیز این اقدام درحال انجام است. همچنین، اقداماتی در راستای مناسب‌سازی ناوگان حمل‌ونقل، پارک‌ها و فضای‌سبز و بهسازی پیاده‌راه‌ها انجام شده است. اصغری اضافه کرد: اکنون مطالعات و پیوست معلولان در پروژه‌های شهری مدنظر ماست و به‌دنبال تحقق شهر دوستدار معلولان هستیم.