هندوانه شب یلدا تأمین شد

به گزارش شهرآرانیوز، حسین اصغری درباره وضعیت تولید هندوانه شب یلدا در سال جاری افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد که در پاییز سال زراعی جاری در مجموع ۳۲۵ هزار تن هندوانه پاییزه در سطح ۸هزار و ۵۶۰ هکتار از اراضی کشت شد که از این میزان نزدیک به ۱۷۰ هزارتن در آذرماه و به مناسبت شب یلدا روانه بازار می‌شود.

به گفته وی، برآورد تقریبی نیاز مصرف هندوانه در شب یلدا حدود ۱۲۰ هزارتن است.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از استان‌ها، قیمت هر کیلوگرم هندوانه تولید پاییزه سر مزارع در روز‌های اخیر به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۰ هزارتومان است.

وی با بیان اینکه مناطق تولیدکننده هندوانه تولید پاییزه کشور در سال زراعی جاری استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، ایلام و فارس است، اضافه‌کرد: به‌طور عمده استان هرمزگان با برآورد تولید ۱۹۹ هزار تن هندوانه در سطح ۵هزار و ۳۰۰ هکتار و خوزستان با تولید ۹۳ هزار تن در سطح ۲ هزار و ۵۹۵ هکتار است.

اصغری خاطرنشان‌کرد: کل سطح کشت هندانه در سال زراعی گذشته (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) ۳هزار و ۱۴ هزارتن در سطح زیرکشت ۷۰ هزار و ۱۰ هکتار بوده است.

{$sepehr_key_27309}

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد تولید هندوانه در سال زراعی گذشته ۴۳ تن در هر هکتار بوده است، تصریح‌کرد: بر اساس نتایج تحقیقات و بررسی‌های مؤسسه تحقیقات خاک و آب، میانگین نیاز آبیاری خالص این محصول در کشور ۴هزار و ۴۹۰مترمکعب در هکتار و میانگین آب مصرفی با روش‌های آبیاری تحت فشار ۵هزار و ۶۱۳ مترمکعب در هکتار برآورد شده است.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید هندوانه در فصل پاییز با کمترین میزان مصرف آب و با بهره‌گیری از آب سبز انجام می‌شود.

منبع: تسنیم