مشکلات معدن‌کاران خراسان رضوی چیست؟
نگار مقدسی

غلامرضا نازپرور امروز، ۲۲ آذر‌ماه، در سومین همایش تخصصی معدن با رویکرد بررسی مشکلات و معضلات حقوقی بهره‌برداران معادن استان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: در کل ایران مشکلاتی در حوزه معدن وجود دارد که به استان‌ها نیز سرایت می‌کند، اما آنچه در استان ما مشهود بوده حقوق دولتی است.

وی افزود: حقوق دولتی درصدی از فروش بوده، منتها تعیین قیمت فروش با سازمان استان‌هاست که سازمان استان‌ها قیمت را بالا در نظر می‌گیرد. باید در این شرایط اقتصادی ملاحظه کنند. قیمت بالا برای بهره‌برداران کار درستی نیست. نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند تولید معدن را نیز مختل کند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: مشکل دوم معارضان محلی است. متأسفانه در استان اطلاعی از قوانین معدن ندارند. معادن متعلق به دولت بوده و بهره‌بردار مستأجر دولت است. دولت باید از مستأجر خود حمایت کند، اما متأسفانه اطلاعات قوه اجرایی کامل نیست. دولت باید از معدن‌کار در مقابل معارضان محلی حمایت کند، اما آن‌گونه که باید در استان ما انجام نمی‌شود.

نازپرور عنوان کرد: سومین مشکل این است که ورود ماشین‌آلات و ثبت سفارش‌ها به سختی انجام می‌شود و روند‌ها طولانی است. ماشین آلات داخلی از نظر نوع، اندازه و تعداد جوابگوی تولید داخل نیست. باید مقداری دست‌ودلباز برخورد کنند. این ماشین‌آلات تواید است، ماشین لاکچری نیست.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: قوانین معادن خوب است، به شرط اینکه سلیقه‌ای عمل نشود و هر کس به سلیقه خود تفسیر نکند، در این صورت ۹۹ درصد قوانین خوب است.

{$sepehr_key_27858}