رئیس انجمن گل رز ایران: خراسان رضوی در تولید کیفی گل رز در خاورمیانه پیشتاز است
طنین همتی

مهدی سمنگانی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به ظرفیت‌های زیاد خراسان رضوی در تولید گل و گیاه در این‌باره تصریح کرد: تقریباً ۷درصد گل رز ایران در خراسان رضوی تأمین می‌شود. چنانچه از نظر کمّی جایگاه ویژه‌ای ندارد، اما از نظر کیفی جزو استان‌های پیشتاز است به‌طوری‌که با کیفیت‌ترین گل رزی که در کشور تولید می‌شود مربوط به گل رز مشهد است.

به گفته وی، با توجه به اینکه در گذشته صادرات گل از خراسان رضوی حجم زیادی داشته، تمامی استاندارد‌های روز در تولید مدنظر قرار گرفته بود و همین امر خراسان رضوی و مشهد را از نظر کیفیت محصول در کشور پیشتاز کرده است. خوشبختانه یک تکنیک بومی در خراسان رضوی نهادینه شده و جزو اولین استان‌هایی بودیم که کشت گل رز هلندی با تکنیک هیدروپونیک یا آب‌کشت (یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب) را پیاده‌سازی کردیم. حتی در خاورمیانه هم پیشتاز در تولید گل رز هستیم و رقیبی در خاورمیانه در تولید گل رز نداریم.

{$sepehr_key_30618}
وی درخصوص شرایط کم‌آبی و تولید گل تصریح کرد: با تکنیک جدیدی که در تولید گل رز داریم شرایط کم آبی در کشور مدنظر گرفته شده و با تکنیک‌های جدید بیشترین بهره وری از آب را می‌برد.
رئیس انجمن گل رز ایران یادآور شد: از نظر کمیت با توجه به منابع محدود آب و اقلیم آب وهوایی در استان تولید میانی داریم.