حجت‌الاسلام منصوریان: مشهد شهری بر مبنای اخلاق و توسل است

به گزارش شهرآرانیوز، حسن منصوریان در اختتامیه رویداد شهربانو از سلسله رویداد‌های هم‌آفرینی فیلمنامه مبتنی بر هویت «روایت شهر»، اظهار کرد: مشهد در بین کلانشهر‌ها شهر جوان محسوب می‌شود و نسبت به شهر‌های اطراف و با توجه به سابقه قدیمی شهر‌های نیشابور، سبزوار و کاشمر قدمت کمتری دارد، ولی چرا از مشهد به عنوان دومین شهر ایرانی اسلامی نام می‌برند، زیرا مشهد فلسفه وجودی دارد و این شهر دارای منطق پیدایش است.

وی ادامه داد: منطق پیدایش شهر‌ها مختلف است، برخی از شهرها به خاطر صنعتی بودن گسترش یافتند و برخی به خاطر موقعیت کشاورزی و آب و هوا ایجاد شدند و برخی به دلایل استراتژیک نظامی تشکیل شدند، تنها شهری که براساس یک منطق اخلاقی و الهی ایجاد و گسترش یافت، شهر مشهد بود.

این عضو شورا با اشاره به اینکه نقطه پیدایش شهر مشهد بارگاه امام رضا (ع) است، ادامه داد: در همین راستا همه به آن پناه آوردند و هر کسی که به آن پناه برد شهروند شد و این افزایش جمعیت مجاورت را گسترش و سپس به سرعت شهر ایجاد شد. منطق پیدایش شهر امام رضا (ع) اخلاق و استفاده از منبع فیض بود. علت و فلسفه پیدایش باید در بقا حاکم باشد و اگر علت بقا فراموش شد و خرده روایت‌های دیگری به این شهر افزوده شود دچار دوقطبی خواهیم شد. یک قطب، مشهد قدیم با سبک زندگی خاص معنوی و قسمتی از شهر با سبک زندگی از خرده روایت‌هایی که به خرد این شهر دادند، تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس ادامه داد: سبک زندگی از خرده روایت‌های این شهر رفتار‌های متناقض و دوگانگی در شهر ایجاد می‌کند. ما برای وحدت رویه سبک زندگی، رفتار، هویت اصلی و فلسفه وجودی و برای تشریح دادن بقا شهر مجبوریم آن حال ابتدایی را به نسل‌های امروز تسری دهیم. آن هم با تمام افتخاراتی که مردم در آن زمان و تمام مجموعه‌ها و افراد آفریدند ما باید روایت‌ها را به آثار فاخر هنری تبدیل کنیم و به نسل امروز منتقل کنیم وگرنه دچار مشهد قدیم و جدید خواهیم شد.

منصوریان ادامه داد: لذا در دوره قبل همکاران بنده طرحی به عنوان مادران قصه‌گو آغاز کردند. مادرانی که شاهد خیلی از قضایا بودند، قصه‌های خوبی را تعریف کردند و اتفاقات خوبی شکل گرفت. از ظرفیت این قصه‌ها و داستان‌ها استفاده شد تا به طرح‌های جدیدتربا عنوان روایت شهر دست یافتند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه شهرآرا و همکارانی که روایت شهر را با رویداد‌های مختلف برگزار کردند، تاکید کرد: در مشهد، قیام یکشنبه خونین داریم کسی آن را نشنیده است، ١٠ دی سال ۵٧، ١٣ اتفاق بزرگ در این شهر رقم خورد و بسیاری از همشهریان شهید شدند. این اتفاق هیچگاه روایت نشد و فقط نام میدانی به یاد این روز داریم که بیشتر به آبمیوه‌ فروشی‌ها و ساندویچ فروشی آن مشهور است تا آن جوی خونین. فلسفه زنان نوغان را چه کسانی می‌دانند و در مورد قیام گوهرشاد چقدر صحبت شده است و هزاران روایت از این جنس که باید به آن توجه کرد.

این عضو شورا با تاکید به این موضوع که مشهد شهری است بر مبنای اخلاق و توسل گفت: ناخداگاه از کم‌کاری من و مسئولان روایت‌ها جنس دیگری گرفت و به سمت و سوی دیگری رفت و سبب شد مشهد تمایزی با تهران و اصفهان نداشته باشد. باید این صیانت با شدت و سرعت بیشتری پیگیری شود و هویت را به عنوان یک ناموس از آن دفاع کنیم. اگر مشهد را از دست بدهیم پایتخت معنوی جهان اسلام را که مرجع امام معصوم و شهری امن است را از دست خواهیم داد. اینجا قطعه‌ای از بهشت است شهر مشهد دارای ظرفیت‌ها است و دلداگانی چشم امید به آن دارند خواهشمندم نسبت به این موضوع محکم و قوی باشید و اگر واقعیت‌ها را نگویید برای نسل‌های بعدی روایت‌های کاذبی تعریف خواهد شد.

{$sepehr_key_30719}