روز بعد از شب یلدا تعطیل می‌شود؟

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا حسن‌زاده در همایش «یلدا در آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران» که به مناسبت نخستین سال ثبت جهانی این عنصر میراث ناملموس از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران و کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشکده مردم‌شناسی، بر اساس مطالعات کارشناسی آیین یلدا که مبتنی بر بیداری و دید و بازدید خانوادگی تا دیروقت است، پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا یا دست‌کم دیرتر شروع شدن وقت اداری را مطرح کرده است.

او همچنین تاکید کرد: سیاستگذاری در حوزه آیین، به‌معنی دخالت در آیین نیست و نام آیین‌هایی، چون یلدا که از سوی مردم انتخاب شده، غیرقابل تغییر است.

در ادامه ذات‌الله نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این همایش عنوان کرد: آیین یلدا مهم‌ترین جشن خانوادگی در میان جشن‌های ایرانی است که همه را گردهم می‌آورد و همواره یکی از عوامل همبستگی و یکپارچگی مردم ایران بوده است.

همچنین آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران نیز در این آیین، اظهار کرد: جشن یلدا یک عنصر تام و کامل از نظر میراث ناملموس است و در همه رده‌های میراث ناملموس قرار دارد. «یلدا» گفتمان صلح و دوستی و احترام به طبیعت و محیط زیست است.

منبع: ایسنا