تکریم جایگاه مادری و ترویج فرهنگ فرزندآوری در طرح ملی شکوه مادری
مریم دهقان

فاطمه دژبرد در گفتگو با شهرآرانیوز بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در سال‌های اخیر و در کشور تبدیل به بحران شده است، مسئله جمعیت و فرزندآوری است لذا سند قانون جوانی جمعیت نوشته شد تا زمانیکه این دوران طلایی وجود دارد این پنجره جمعیتی بسته نشود، و به این مسئله کمک کرد تا با هدف تکریم جایگاه مادری و ترویج فرزندآوری؛ شاهد فرزندآوری در بین زوجین باشیم و این بحران جمعیتی را مدیریت کنیم.

دژبرد اظهار کرد: در چهار سال اخیر چهارمین طرح ملی شکوه مادری که هر ساله در ایام میلاد حضرت فاطمه (س) برگزار می‌شود، طراحی و اجرا شده است که اولین دوره آن سال۹۹ بود و دو هدف عمده شامل تکریم جایگاه مادری و ترویج فرهنگ فرزندآوری در جامعه را پیگیری می‌کرد لذا در این طرح مادرانی که بیش از ۳ فرزند دارند و همچنان در سنین باروری هستند را شناسایی و تکریم کردیم.

وی تشریح کرد: در سال اول ۷۰۰۰ مادر ثبت نام کردند و تولیت آستان قدس رضوی با سفر سه روزه تمامی این افراد به مشهد مقدس و یک وعده تنعم در مهمانسرای حضرت رضا (ع) موافقت کردند و سال بعد بدون اطلاع‌رسانی از رسانه‌های ملی، تعداد اعضا به ۲۸۰۰۰ نفر رسید و در حال حاضر در سه سطح مشخص مادران بیش از ۳ فرزند و زیر سن ۴۰ سال، بزرگوارانی که طی سال‌های اخیر به ما پیوستند و فرزند چهارم به بعد را بدنیا آوردند و عزیزانی که به عنوان دوستداران و حامیان جمعیت هستند و به صورت خودجوش در زمینه تحقیقات و تشویق بر افزایش جمعیت فعالیت دارند را در این طرح دخیل کردیم.

{$sepehr_key_31146}

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده کرامت رضوی همچنین در خصوص، شبکه مادران یاور نسل رضوی با عنوان طرح شمیم رضوی نیز عنوان کرد: در همه محلاتی که مادران شرکت کننده در رویداد شکوه مادری حضور دارند، حلقه‌ها و هسته‌هایی متشکل از ۵ تا ۸ مادر را جذب کرده و کار‌های ترویجی را برای مادران و با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند و کمک خواهند کرد تا ما ظرفیت مردم را برای حل بحران جمعیت به کارگیریم.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰ هسته شمیم رضوی در استان‌ها، شهر‌ها و محله‌های مختلف تشکیل شده است. نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از این عزیزان در ۲۰ جلسه آموزشی شرکت کردند و ماهیانه و مستمر گزارشات فعالیتشان را کنترل می‌کنیم.