کارگردان تئاتر مشهد: از تئاتر تهران کمتر نیستیم

به گزارش شهرآرانیوز، کارگردان نمایش «رؤیای اسبی به نام شبرنگ» از مشهد که روز‌های اول و دوم چهل ودومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد، درباره انگیزه اش برای حضور در جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد: این جشنواره باید عرصه دیدن شدن ویژگی‌های هنری هر استان باشد. هر گروهی وارد جشنواره می‌شود، نماینده استانش از لحاظ نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری است.

محمد جهان پا تصریح کرد: گروه‌های تئاتر مقیم شهر‌های مختلف فاصله‌ای با تئاتر پایتخت ندارند، مگر از لحاظ سخت افزار و امکانات. در پایتخت امکانات بهتری برای اجرای تئاتر وجود دارد. بهترین‌های گرایش‌های مختلف در تهران گردهم آمده اند که البته همگی آن‌ها از اهالی پایتخت نیستند. جشنواره تئاتر فجر فرصتی است تا هنرمندان، تئاتر شهرستان خود را محک بزنند و هنرشان را به خوبی عرضه کنند.

وی معتقد است جشنواره تئاتر فجر اگر بتواند اجرا‌های عمومی را در پایتخت و سایر استان‌ها تسهیل کند، اتفاق بسیار خوبی رقم خواهد زد. این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های مالی برای تولید «رؤیای اسبی به نام شبرنگ»، اظهار کرد: هزینه‌های زیادی متحمل شدیم و دوست دارم کار دیده شود. دیده شدن این کار یعنی دیده شدن شاهنامه و فردوسی که درعین حال الگویی درست را به جوان امروزی ارائه‌ می‌دهیم. طرح بحث ایران، وطن و وطن پرستی در این نمایش برای ما خیلی مهم است.

جهان پا تأکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما بحث مالی است. تئاتر مانند سینما برگشت پول ندارد، به همین دلیل اسپانسر‌ها زیاد تمایلی برای حضور در این عرصه ندارند. کسی که در تئاتر کار می‌کند، به دلیل عشق این کار را انجام می‌دهد. تئاتر هنر مادر است و دولت باید کمک کند و نمی‌توان در این دست کار‌ها زیاد به بخش خصوصی اتکا کرد. نمی‌توان با این گونه نمایش‌ها سطحی برخورد کرد. ما در قبال ادبیات باشکوه فردوسی مسئول هستیم و نمی‌توانیم کار را از فضای فاخر خارج کنیم.

{$sepehr_key_35747}