ثبت ۲۲ میلیون و ۵۸۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی
مریم  احمدی

محمدرضا بهروزیان‌شریف در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اعلام این خبر، اظهار کرد: روند انجام واکسیناسیون دام سبک و سنگین در استان نسبت به برنامه اعلامی سازمان دامپزشکی در انواع بیماری‌ها پیشی گرفته و به صورت میانگین بیش از ۷۰ درصد پیش‌بینی‌ها برای واکسینه کردن دام‌های استان محقق شده است.

وی بیان کرد: به‌عنوان نمونه در برنامه واکسیناسیون در برابر بیماری سیاه‌زخم (شاربن) در بین گوسفند و بز ۸۲ درصد، شاربن تک سمی‌ها ۱۷۰ درصد، تب برفکی دام سنگین ۱۰۷ درصد و دام سبک ۹۲ درصد، آبله گوسفندی ۹۲درصد و آبله در بین بز ۸۱درصد پیش‌بینی‌های انجام شده عملیات واکسینه کردن دام استان انجام گرفت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین واکسیناسیون بره و بزغاله در برابری بیماری بروسلوز (تب‌مالت) ۸۸ درصد، در بروسلوز گوساله ۸۰ درصد و بروسلوز دام سنگین حدود ۸۰ درصد عملیات پیش‌بینی شده برای یک سال طی ۹ ماه گذشته محقق شد.

وی بیان کرد: در واکسیناسیون دام‌های استان در برابری بیماری طاعون، واکسیناسیون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) نیز ۸۵ درصد برنامه انجام گرفت.

بهروزیان تاکید کرد: انجام مرتب و منظم برنامه واکسیناسیون دام و طیور در استان‌ها یکی از شاخصه‌های ارزیابی تولید محصولات دامی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است.

{$sepehr_key_36719}