سرایت برف زمستانی به تالار بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۴ بهمن ۱۴۰۲)
مریم ذوالفقاری منظری

به گزارش شهرآرانیوز، بازار سرمایه که ابتدای وقت معاملات در فضایی نسبتا مثبت دنبال می‌شد، از نیمه دوم زمان معاملات ورق برگشت و کم‌کم سروکله فروشنده‌ها پیدا شد و نه‌تنها مانع ادامه رشد بازار شدند، که بخشی از پیشرفت را هم تبدیل به پسرفت کردند.

در پایان وقت معاملات امروز شاخص اصلی بازار با رشد نزدیک به ۴ هزار واحد، به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار واحد بسنده کرد. شاخص هم وزن نیز نزدیک به ۵ هزار واحد رشد کرد.

در بین نماد‌های بورسی تاپیکو، کگل و پارسان بیشترین اثر منفی و نماد‌های فخوز، شپنا، خساپا و خودرو اثرات مثبت بیشتری را بر شاخص کل بازار گذاشتند.

این روز‌ها که به نظر می‌رسد شرایط بیشتر به نفع کوچک‌تر‌های بازار است و این موضوع را می‌توان از سرعت رشد بیشتر شاخص فرابورس و شاخص هم وزن دریافت کرد، شاخص فرابورس نیز امروز رشد ۱۶۱ واحدی را تجربه کرد.

در میان نماد‌های فرابورسی نیز وسپهر، وهور، هرمز، خاور، وگردش و انتخاب بیشترین اثر مثبت و بپاس بیشترین اثر منفی را بر شاخص اصلی این تالار گذاشتند.

ارزش معاملات بازار بورس در پایان وقت امروز به حدود ۵ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها ۸۵ میلیارد تومان از حقوقی‌ها خرید کردند.

{$sepehr_key_37693}

امروز تعداد نماد‌های مثبت ۴۳۹ و تعداد نماد‌های منفی ۳۶۶ نماد بوده است.

نرخ ارز که از هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفته بود و طبق سنوات و تجارب گذشته عاملی مهم برای رشد بازار سرمایه محسوب می‌شد، اما این بار اثری بر بازار بورس نگذاشت. با این حال روند افزایشی قیمت دلار برای پنجمین هفته متوالی، اثر خود را در تمامی بازار‌ها گذاشت.

با این حال به نظر می‌رسد سهام‌داران همچنان به تصمیمات سیاستگذاران و اثر آن بر بورس، وزن بیشتری می‌دهند تا پارامتر مهمی مانند نرخ دلار. برای مثال ارزش دلاری بازار سهام در هفته گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشت.

کارشناسان معتقدند در صورت ادامه روند نرخ ارز، بورس با یک تاخیر زمانی حرکت صعودی خود را آغاز خواهد کرد و با قرار داشتن قیمت سهام در محدوده‌های مناسب، این بازار نسبت به بازار‌های موازی از ظرفیت بیشتری برای جذب نقدینگی و رشد برخوردار است.

سرایت برف زمستانی به تالار بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۴ بهمن ۱۴۰۲)