یک اتفاق ناخوشایند در بورس امروز + نمای پایانی بازار (۱۶ بهمن ۱۴۰۲)
مریم ذوالفقاری منظری

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص کل بورس امروز با افت نزدیک به ۲ هزار واحدی روبه‌رو شد و تا سطح ۲ میلیون و ۹۸ هزار واحد افت کرد. شاخص فرابورس هم در همین راستا حرکت کرد و ۲۷ واحد از ارتفاع روز گذشته خود را از دست داد.

اما شاخص کل هم وزن که میانگینی از رشد یا افت یکسان تمامی سهم‌ها در بازار است، با برگشتن ورق به سمت سهم‌های کوچک، امروز نزدیک به ۱۵۰۰ واحد مثبت شد.

در بین نماد‌های بورسی فملی، فولاد، فارس و وغدیر بیشترین اثر منفی و نماد‌های اخابر، رمپنا و تاپیکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در بازار فرابورس نیز آریا، بپاس، هرمز، ارفع و وسپهر بیشترین اثر منفی و شاوان و سمگا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص اصلی این بازار داشتند.

{$sepehr_key_38122}

امروز و برای چهارمین روز متوالی اصلاح قیمت دلار در بازار آزاد منجر به اثرگذاری آن بر بازار‌های موازی از جمله بازار سهام شد. اما این موضوع می‌تواند تنها بهانه‌ای برای بورس قلمداد شود چرا رشد قیمت دلار به عنوان محرکی جدی برای رشد بورس، در روز‌های اخیر با افزایش قیمت اسکناس آمریکایی تا کانال ۶۰ هزار تومان، بورس باز هم مسیر خلاف جهت دلار را طی کرد.

به نظر می‌رسد در حال حاضر می‌توان انگشت اتهام افت بورس را به سوی انتشار گواهی سپرده بانکی با سود ۳۰ درصد نشانه رفت چراکه نه تنها بورس بلکه رصد بازار‌های مالی فقدان نقدینگی را نشان می‌دهد.

برخی از صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز تا سود ۳۰ درصدی را پوشش داده اند و بخشی از سرمایه‌های بازار سرمایه را جذب خود کرده‌اند.

یک اتفاق ناخوشایند در بورس امروز (۱۶ بهمن ۱۴۰۲)