آماده‌باش اورژانس مشهد برای شب چهارشنبه‌سوری

به گزارش شهرآرانیوز، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط خاص و بحرانی که در کشور حکم‌فرما شده می‌خواهیم که با همکاری عموم مردم شاهد برپایی برنامه‌ها و آتش‌بازی‌های شب چهارشبه آخر سال نباشیم.

 

دکتر رضا وفایی‌نژاد خاطرنشان کرد: تعداد ۱۰ اپراتور ۱۱۵ در مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش به‌صورت شبانه روزی فعال است تا درصورت نیاز امدادرسانی لازم را به بیماران و حادثه‌دیدگان داشته باشد.

 

وی افزود: در این روز‌ها که در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم تماس‌ها با شماره ۱۱۵ بیشتر شده و از مردم می‌خواهیم که جهت دریافت مشاوره‌های نیرو‌های اورژانس و پاسخ سوالات اورژانسی خود با سامانه ۱۹۱ در تماس باشند تا خط امدادی ۱۱۵ بی‌مورد اشغال نشود.

 

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نخستین اقدام در موارد مشکوک به ابتلا را مراجعه به پزشک عنوان کرد و گفت: اگر فردی مشکوک به علائم کرونایی در خود یا اطرافیانش شد قبل از تماس با ۱۱۵ مراجعه به پزشک داشته باشد و در صورت تایید پزشک به ابتلای آن فرد به ویروس کووید ۱۹، به سطوح بعدی ارجاع می‌شود.

 

دکتر وفایی‌نژاد تصریح کرد: متاسفانه روزانه شاهد تماس‌های بی مورد بسیار با اورژانس ۱۱۵ هستیم که میانگین آن روزی ۵ هزار تماس می‌شود که معادل ۹۰ درصد مجموع تماس‌های روزانه است و از مردم می‌خواهیم که این کار را نکنند، زیرا با اعزام بی‌مورد آمبولانس و نیروی امدادی، جان یک نیازمند حقیقی به‌خطر می‌اُفتد.

 

وی تاکید کرد: همه‌ساله یکی از شب‌های پرکار اورژانس ۱۱۵ در سراسر کشور به‌خصوص مشهد شب چهارشنبه آخر سال بوده و در سال گذشته تعداد ۲۶ ماموریت در شب چهارشنبه‌سوری داشتیم که از این تعداد ۸ مورد درمان در محل و ۱۸ مورد نیز انتقال به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود.

 

وفایی‌نژاد گفت: در سال گذشته تعداد ۷۴ نفر مصدوم شب چهارشنبه آخر سال در مشهد داشتیم که از این تعداد ۹ نفر درمان سرپایی شدند و ۶۴ نفر دیگر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند؛ همچنین تعداد ۸۸ مصدوم هم در شهرستان‌های تحت پوشش داشتیم که از این تعداد ۱۱ نفر درمان سرپایی شدند و ۷۶ نفر دیگر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال یافتند.

 

وی افزود: امسال با توجه به شرایط خاص و بحرانی شیوع ویروس کووید -۱۹ که در کشور حکم‌فرما شده شاهد مسافرت‌های نوروزی نیستیم و می‌خواهیم که با همکاری عموم مردم شاهد برپایی برنامه‌ها و آتش‌بازی‌های شب چهارشبه آخر سال هم نباشیم تا ضمن به صفر رسیدن تعداد حوادث، ماموریت‌ها و مصدومان، شاهد خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به عموم بیماران اورژانسی، به‌خصوص کرونایی‌ها باشیم.