مکرون: فرانسه بر روی قطعنامه آتش بس در غزه کار می‌کند

به گزارش شهرآرانیوز،  مکرون امروز جمعه بیان کرد که فرانسه به دنبال وتو قطعنامه پیشنهادی آمریکا توسط چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، بر روی قطعنامه جدید آتش بس در غزه کار خواهد کرد.

مکرون در پایان نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل اظهار داشت: به دنبال وتو چند دقیقه پیش روسیه و چین، ما کار را بر مبنای پیش نویس قطعنامه فرانسه در شورای امنیت از سر خواهیم گرفت و با شرکای عرب، اروپایی و آمریکایی جهت رسیدن به توافق کار خواهیم کرد.

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که این وزارتخانه تنظیم پیش نویس قطعنامه با دیپلمات‌ها را آغاز کرده و اینکه اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا تصویب نشد، آنها یک پیش نویس را به جریان می‌اندازند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و کشورهای روسیه، چین و الجزایر به آن رای منفی دادند. از آنجا که یک قطعنامه برای تصویب به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت بدون وتوی اعضای دائم نیاز دارد، قطعنامه آمریکا نتوانست به تصویب برسد و با رای منفی چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت وتو شد.

به قطعنامه پیشنهادی آمریکا ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت رای مثبت، سه کشور رای منفی و یک کشور رای ممتنع دادند.

سه کشوری که رای مخالف دادند شامل دو عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه و چین و یک عضو غیر دائم شورای امنیت یعنی کشور الجزایر بود. کشور گویان نیز از اعضای غیر دائم شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع داد.

منبع: ایرنا

{$sepehr_key_46256}