مسمومیت ۶ نفر در نیشابور بر اثر مصرف الکل صنعتی

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مجید شادکام تربتی  افزود: یک نفر از این شهروندان بخاطر وخامت وضعیت برای مداوا به مشهد اعزام و یک نفر دیگر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان حکیم نیشابور بستری شده است.

 

وی ادامه داد: ورود حجم بالای الکل صنعتی به بازار با هدف اقدامات پیشگیرانه برای مصرف این ماده در ضدعفونی اشیاء و سطوح در شرایط ناشی از بیماری همه‌گیر سبب شده به وفور در دسترس عموم قرار گرفته و برخی از افراد ناآگاه نیز با سوءمصرف این ماده سمی دچار عواقب غیرقابل بازگشت شوند.

 

معاون دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تاکید می‌شود که صرف الکل برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا تفکری کاملا غلط است. حتی الکل صنعتی برای ضدعفونی جهت پیشگیری از کرونا تاثیر چندانی ندارد و برای ضدعفونی دست‌ها نیز به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا میزان الکل خالص در آن کم است.


وی الکل‌صنعتی را ترکیبی از مواد سمی اِتانول و مِتانول ذکر و بیان کرد: درجه الکل خالص در این ترکیب ۴۰ درصد است و به دلیل قدرت جذب متانول از طریق پوست و دستگاه تنفسی استفاده از آن حتی برای ضدعفونی پوست باعث تاثیرات منفی بر بینایی و ایجاد مسمومیت در انسان می‌شود.


دکتر شادکام برای ضدعفونی دست، الکل ۷۰ درصد اتانول را مناسب اعلام و بیان کرد: توصیه اکید به شهروندان این است که حتما برای گندزدایی دست‌ها از مواد ضدعفونی که ترکیبی از چند نوع الکل است و فقط در مراکز مجاز عرضه می‌شود استفاده کنند و بخاطر ارزانی یا در دسترس بودن، هر ماده به ظاهر ضدعفونی‌کننده را بکار نگیرند.


منبع: ایرنا