افزایش صادرات ریلی از مرز سرخس
به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی نصیری ورگ افزود: ظرف سال ۱۳۹۸ حجمی معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشور‌های آسیای مرکزی صادر شد.

وی ادامه داد: کار بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم کالا‌های صادراتی ایران در استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: حجم کالا‌های بارگیری شده در این استان نیز طی همین مدت نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۷۵ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری در شهر مرزی سرخس با ۴۳۰ هزار تن، بیشترین میزان بارگیری کالای صادراتی خراسان رضوی را در بین دیگر ایستگاه‌های ریل این استان شامل مشهد، تربت‌حیدریه و لطف‌آباد به خود اختصاص داد.

سرخس در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از سمت شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است

صیری ورگ ادامه داد: ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و شوینده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی گفت: توسعه ایستگاه شهید مطهری، صدور مجوز ورود واگن به بخش خصوصی برای صادرات کالا و ایجاد بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان از دلایل افزایش و رونق صادرات از مرز ریلی سرخس به کشور‌های آسیای مرکزی است.

"منطقه ویژه اقتصادی سرخس" به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشور‌های عضو "اکو" قرار گرفته و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان بهترین دروازه طلایی ورود به کشور‌های آسیای میانه، چین،  روسیه و پل ارتباطی بازار‌های مهم تجاری آسیای مرکزی با کشور‌های حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشور‌های افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان افزود: این اداره‌کل آمادگی کامل دارد در این ایام که رفت و آمد جاده‌ای بخاطر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یافته، نسبت به حمل، توزیع و تامین اقلام اساسی از طریق شبکه ریلی اقدام کند.  

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدور‌های بین المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه بین‌المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می‌گیرد.

سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابه‌جا می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن حمل و نقل داخلی است.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است. قطار از طریق شبکه ریلی خراسان رضوی به ۲۵ شهر و مرکز استان در سطح کشور به صورت مستقیم رفت و آمد دارد.  
 
منبع: ایرنا