شهردار مشهد مقدس: در امر خلاقیت و نوآوری رتبه یک را در کشور داریم | راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی مسائل و مشکلات شهر + فیلم
بیتا سخایی

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در نشست اکوسیستم نوآوری شهری و رونمایی از محصولات نوآورانه شهرداری مشهد، اظهار کرد: قشر جوان و پویا در مشهد کم نیست که البته ما در جا‌هایی همچون مناطق کم برخوردار برای استفاده از این جوانان غفلت می‌کنیم و شما امروز در اینجا نمایندگان آن افراد هستید. 

وی با اشاره به اینکه موضوع این جلسه مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افزود: هر چه کم و کاستی وجود دارد به دلیل کم توجهی به این حوزه بوده و قطعا هر سازمانی که به نوآوری و خلاقیت توجه داشته، پیشرفت کرده است.

{$sepehr_media_1023200_640_360}

شهردار مشهد ادامه داد: وقتی ما مسئولیت را برعهده گرفتیم اسمی از خلاقیت و نوآوری به عنوان متولی مشخص نبود و تنها کارشناس و مسئولی در شهرداری وجود داشت؛ لذا با توجه به اهمیت این حوزه در شهرداری دفتر خلاقیت و نوآوری ایجاد کردیم و اگر قابلیت داشت برای آن معاون تعیین می‌کردیم و البته باید گفت که پیگیر این موضوع هم هستیم.

قلندرشریف با تاکید بر این موضوع که خلاقیت و نوآوری جایگاه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: آنچه که ما برای کارخانه نوآوری می‌خواستیم، این نبوده است. امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است و شما به عنوان فرد خلاق و اندیشمند جامعه در تحقق این شعار نقش دارید.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: تولید تنها به معنی تولید ابزار و سخت افزاری نیست بلکه تولید به معنی فکر، اندیشه و راهکار نیز است. کشف از کنجکاوی انسان و اختراع از خلاقیت و نوآوری به وجود می‌آید. ما به دلیل مشغله کاری نمی‌توانیم خلاقیت و نوآوری داشته باشیم لذا شما باید در این راستا در کنار ما باشید و برای این ارتباط اداره کل خلاقیت و نوآوری را در شهرداری راه اندازی کردیم و این اداره پل ارتباط ما با شما است.

وی ادامه داد: ما بخشی از مشکلات شهر را رصد کردیم و برای بخش دیگر آن از شما درخواست داریم مشکلات و مسائل شهر را شناسایی کنید و برای حل آنها راهکار‌های خلاقانه با حداقل هزینه ارائه دهید. اداره کردن شهر کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی نباید باعث شود که از کار‌ها غافل شویم. 

شهردار مشهد تاکید کرد: نکاتی که در این نشست گفته شد را باید در اختیار مدیران شهرداری قرار دهیم تا بتوانند از این مطالب استفاده کنند و راهکار‌ها را عملیاتی کنند؛ چراکه اینجا دور هم جمع نشدیم که فقط بگوییم ما هستیم، شما هم بگویید، هستید. بایستی برای منافع مادی شهر خلاقیت داشته باشیم و باید خلاقیت‌ها را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: شهر مشهد در همه حوزه‌ها در امر خلاقیت و نوآوری رتبه یک را در کشور دارد و مشهد با همه شهر‌های کشور متفاوت است. در همه امور از ابتدای ایجاد این شهر در ردیف اول بودیم و این ها به برکت وجود آقا علی بن موسی الرضا (ع) است. 

قلندرشریف خاطرنشان کرد: قصد داریم به زودی سامانه‌ای را راه اندازی کنیم و تمام مسائل و مشکلات شهر را در این سامانه ثبت کنیم، شما نیز به این سامانه مراجعه کنید و مسائلی که شناسایی کردید وارد این سامانه کنید. همچنین قصد داریم برای حل و فصل مسائل و مشکلات شهری با دستگاه‌های مختلف قرارداد منعقد کنیم نمونه آن قرارداد با دادگستری در خصوص موضوعات حاشیه شهر بوده است. رصد خانه شهری را در مشهد راه اندازی شده است و تمام دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند. 

وی با اشاره به اینکه به زودی ۶ مرکز نوآوری تخصصی راه‌اندازی خواهد شد، گفت: قرار است در مشهد دبیرخانه مرکزی نوآوری و خلاقیت راه اندازی کنیم. همچنین شبکه ارتباطی جهت ارتباط با نخبگان راه‌اندازی کنیم. توقع ما هم افزایی است. ما همراه شما هستیم و دست نیاز به سمت شما دراز کرده‌ایم، شما نیز در کنار ما باشید تا شهری خلاق و نوآور ایجاد کنیم.

{$sepehr_key_50825}