جریمه ۱‌۱ میلیارد‌ی برای فروشندگان متخلف در استان خراسان رضوی

 مسعود سلطانی - علیرضا شجاعی در گفتگو با شهرآرا اعلام کرد: در طرح نظارتی که از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا ۱۵ فروردین‌ماه امسال ادامه یافت، در حوزه اقلام بهداشتی ۴۶۹۱ بازرسی انجام شد. در این بازرسی‌ها ۱۷۲ پرونده تخلف به ارزش ۱۱ میلیارد ریال تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد. ۱۳۱ پرونده تخلف در مشهد و ۴۱ پرونده تخلف مربوط به دیگر شهرستان‌های استان بوده است.

 

الکل طبی، ماسک‌های پزشکی، دستکش‌های لاتکس، محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده موضوع تخلف این پرونده‌ها بوده است. وی ضمن قدردانی از عملکرد روزنامه شهرآرا در راه‌اندازی پویش کشوری «بی‌قیمت نخریم» در سال ۹۸، گفت: به‌تازگی اقلام بهداشتی از گروه ۳ کالایی به گروه اولویت یک تبدیل شده است.

 

از این رو قیمت این اقلام به‌صورت مصوب و هم‌ردیف دیگر کالا‌های اساسی در سامانه ir.۱۲۴ اعلام می‌شود. از مردم می‌خواهیم که این کالا‌ها را بی‌قیمت نخرند و بر اساس قیمت مصوب به خریداری اقدام کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان ادامه داد: برنامه بازرسی‌ها با تأکید بر اقلام بهداشتی همچنان ادامه خواهد داشت. پس از این نظارت جدی روی قیمت و کیفیت اقلام بهداشتی مربوط با پیشگیری ویروس کرونا خواهد بود.

شجاعی ضمن اشاره به اینکه نظارت‌ها بر تولید و توزیع خواهد بود، افزود: تاکنون نیز بر بخش تولید نظارت داشته‌ایم و در واحد‌های تولیدی اقلام بهداشتی برای پیشگیری از کرونا بازرس‌های مقیم مستقر کردیم و به‌صورت روزانه و میانگین ۲۰ بازرس مستقر داشتیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا برنامه‌های بازرسی را نیز تحت‌تأثیر قرار داد، تصریح کرد: امسال مثل سابق ایستگاه‌های بازرسی در نقاط مختلف در پایانه، فرودگاه و... نداشتیم و این موارد کم‌رنگ شد. به‌طور کلی در ۴۵ روز گذشته بازرسی‌هایی داشتیم که از ۳۱۲۸ پرونده در استان ۲۵۴۰ پرونده در مشهد تشکیل شد و به تعزیرات حکومتی به‌عنوان تخلف ارسال شده است.


معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: فقط ماسک‌های دارای کاربرد پزشکی شامل انواع ماسک سه‌لایه، N۹۹، N۹۵ و FFP که برخی از آن‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، دارای قیمت مصوب هستند. ماسک‌های با مصارف عمومی قیمت مصوب ندارند و نرخ آن‌ها بر اساس قیمت تمام‌شده تولید با احتساب سود قانونی فروشنده محاسبه می‌شود.


بر اساس اطلاعات درج‌شده در سامانه ir.۱۲۴ قیمت مصوب ژل ضدعفونی‌کننده ۵۰۰ میلی‌لیتری بر پایه الکل ۷۰ درصد ۳۰ هزار تومان، محلول ضدعفونی‌کننده دست یک لیتری بر پایه الکل ۷۰ درصد ۲۷ هزار تومان، ماسک سه‌لایه کش‌دار هر عدد ۱۱۰۰ تومان و بسته ۱۰۰ عددی دستکش لاتکس بین ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان است.