تولید بیش از یکصد مقاله اسلامی در صربستان

به گزارش شهرآرانیوز، پانزده مقاله‏ علمی-پژوهشی جدید در ضمن مجلد سال هشتم مجله‏ علوم دینی «قم» در پایتخت صربستان منتشر شد.

 

این مقالات که در حوزه های تخصصی فلسفه و علوم اجتماعی اسلامی تألیف شده بالغ بر پانصد صفحه از مجله‏ مذکور را به خود اختصاص داده است.

 

در این مجله‏ علمی-پژوهشی که از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر می‏ شود تا به حال مجموعاً ۱۱۴ مقاله‏ اصیل علمی به زبان‏ های صربی و انگلیسی تولید و چاپ شده است.

 

نویسندگان این مقالات، اسلام‏ شناسان و دین ‏شناسانی از کشورهای صربستان، جمهوری اسلامی ایران، بوسنی و هرزگوین، اسلونی، مقدونیه، یونان، آلمان، کانادا، نیجریه، افغانستان و اندونزی هستند.

 

مقالات جدید مجله‏ علوم دینی «قم» در بخش فلسفه مشتمل بر مباحثی در باب تحلیل اندیشه‏ حکما و عرفای بنام همچون ملاصدرا، ابن رشد، غزالی، ابن عربی و ملاعبدالله زنوزی است. در یکی از مقالات در این بخش، دیدگاه آیت‏ الله جوادی آملی در باب کثرت‏گرایی دینی تفصیلاً بیان شده و در مقاله ‏ای دیگر موضوع عوالم درون انسان از منظر فلسفه‏ اسلامی مورد کاوش قرار گرفته است.

 

در بخش دیگر مقالات جدید مجله‏ علوم دینی «قم» به مباحثی چون تحلیل مبانی تاریخ‏ نگاری یعقوبی، آرای اجتماعی نظام‏ الملک و رشیدالدین فضل‏الله، آموزه‏ های قدسی صحیفه‏ سجادیه در باب «قرب» و مفاهیم بنیادین معماری اسلامی در تعالیم اهل بیت (ع) پرداخته شده است.

 

لازم به ذکر است که مجله‏ علوم دینی «قم» نخستین مجله‏ اسلام‏ شناختی است که در منطقه‏ بالکان حایز رتبه‏ رسمی علمی-پژوهشی از وزارت‏خانه‏ علوم یکی از کشورهای آن منطقه شده است.

 

این مجله از سال ۲۰۱۴ میلادی هم‏زمان با احراز رتبه‏ علمی-پژوهشی «ام-۵۳» از وزارت علوم جمهوری صربستان در چند پایگاه معتبر ایندکس مجلات علمی ملی و بین‏ المللی از جمله؛ ایندکس ارجاعات ملی صربستان (SCIndex)، پایگاه بین ‏المللی راهنمای مجلات دسترسی آزاد (DOAJ)، پایگاه علوم انسانی و اجتماعی اروپای مرکزی و شرقی (CEEOL)، پایگاه ملی نشانگر دیجیتالی اسناد صربستان (doiSerbia) و پایگاه بین‏ المللی دایمنشنس (Dimensions) نمایه‏ سازی شده است.

 

با هدف رعایت بالاترین معیارهای علمی و شکلی مجلات علمی-پژوهشی؛ همه مقالات مجله‏ علوم دینی «قم» توسط دو کارشناس مورد تأیید وزارت علوم جمهوری صربستان ارزیابی تخصصی می ‏شود و پس از بازبینی ادبی، کدهای اختصاصی نشانگر دیجیتالی اسناد (DOI) و عدد اعشاری درجه‏ بندی بین ‏المللی (UDC) دریافت می‏ کنند.

 

 در یکی از جدیدترین گزارش ‏های بیبلیومتریک مرکز ارزیابی آموزش و علم (CEES) که پایه‏ علمی درجه‏ بندی مجلات وزارت علوم جمهوری صربستان به حساب می‏ آید، مجله‏ علوم دینی «قم» بالاترین ضریب  تأثیر دو سالانه (IF۲) در گروه مجلات علمی-پژوهشی الهیات و فلسفه در جمهوری صربستان را به خود اختصاص داده است.