مجلس پای کار واگذاری صنایع تملیکی‌

جزایری| روز گذشته استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی با رئیس مجلس شورای اسلامی در خانه ملت دیدار کردند، جلسه‌ای که یکی از تصمیم‌های گرفته شده در آن می‌تواند باعث تسریع روند واگذاری واحد‌های تملیکی از سوی بانک‌ها شود و از این طریق روند بازگشت صنایع به چرخه تولید را تسریع کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون ۱۳۹ واحد تولیدی به ارزش ٨٠٠٠ میلیارد تومان در استان در تملک بانک‌ها هستند. آن‌طورکه حسن مونسان، دبیرشورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفته تعداد واحد‌هایی که امسال به چرخه تولید بازمی گردند ٢۵ درصد -معادل ٣۵ واحد تولیدی- است. معنی این حرف این است که ١٠۴ واحد دیگر با ارزش حدود ۶٠٠٠ میلیارد تومان، به چرخه تولید بازنمی گردد. وجود مشکلاتی درخصوص حقوق تأمین اجتماعی از جمله موانع واگذاری این واحد‌ها اعلام شده است. بر اساس ماده ٣٧ قانون تأمین اجتماعی، هر گونه نقل و انتقال باید پس از تسویه کامل بدهی به تأمین اجتماعی باشد. کارشناسان تأمین اجتماعی می‌گویند اگر فردی به طور مثال ١٠ واحد تولیدی دارد و یکی از آن‌ها به تملک بانک درآمده است، برای نقل و انتقال آن، نه فقط باید بدهی واحد تملک شده به تأمین اجتماعی، بلکه بدهی احتمالی تمام ٩ واحد دیگر هم تا ریال آخر پرداخت شود. در غیر این صورت، تأمین اجتماعی گواهی تسویه حساب را صادر نمی‌کند و واحد تولیدی تملک شده همچنان روی دست بانک می‌ماند. کارشناسان معتقدند که حل این مشکل در استان‌ها میسر نیست و به ورود مجلس و اصلاح قوانین نیاز دارد. بر این اساس، روزگذشته مسئولان استانی در دیدار با رئیس مجلس این مشکل را با او در میان گذاشتند و لاریجانی نیز قول مساعد در این باره داده است. پیش از این، شهرآرا در گزارشی با عنوان «روزگار خاک خورده تولید» در ۱۹ اردیبهشت به این مسئله پرداخته بود.

بازگشت صنایع تملیکی به تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی درباره این دیدار به شهرآرا گفت: در زمان سفر رئیس مجلس به مشهد، وجود برخی از مسائل در قوانین و مقررات را که باعث ایجاد مشکلاتی برای تولید و برنامه‌های توسعه‌ای شده اند با آقای لاریجانی در میان گذاشتیم. مقرر شد مسئولان استان این مسائل را تدوین کنند و در اختیار ایشان قرار دهند. در دیدار روز گذشته این مسئله محقق شد و در اختیار رئیس مجلس قرار گرفت. علی رسولیان افزود: وجود مشکل تأمین اجتماعی واحد‌های تولیدی تملیکی یکی از مسائلی بود که با رئیس مجلس در میان گذاشته شد و ایشان نیز قول مساعد داد تا مجلس به این مسئله ورود پیدا کنند و اقدامات لازم برای تسریع روند واگذاری واحد‌های تملیکی صورت بگیرد. وی ادامه داد: همچنین با توجه به جایگاه خراسان رضوی، تبدیل استان به هاب انرژی منطقه نیز در جلسه مطرح شد که این مسئله نیز مورد حمایت آقای لاریجانی قرار گرفت.
رسولیان گفت که رئیس مجلس دراین جلسه تأکید کرد که راه اندازی خط انتقال سوخت از خراسان رضوی به کشور‌های همسایه پیشنهاد خوبی است و وعده ارجاع این مسئله به وزیر نفت را داد. علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز به شهرآرا گفت: در این دیدار ۵ جلد قوانین استخراجی مزاحم کسب‌وکار در اختیار رئیس‌مجلس قرار گرفت. همچنین در خصوص مشکلات واحد‌های تملیکی و اصلاح ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی گفتگو شد. همچنین براساس گزارش روابط عمومی استانداری، رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: برای تفویض چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان خراسان رضوی، پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد.

فعالان اقتصادی خارجی آماده سرمایه‌گذاری در مشهد
لاریجانی با بیان اینکه در زمینه ایجاد زمینه تولید و صادرات سوخت حاصل از میعانات گازی در استان پیشنهاد خوبی مطرح شد اظهار کرد: ذخیره مناسبی از نظر میعانات گازی در جنوب کشور وجود دارد و می‌توان با تأمین نیاز دیگر استان‌ها از این محل، زمینه تولید و صادرات سوخت از میعانات گازی منطقه خانگیران را فراهم کرد.
وی بیان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی خارجی برای سرمایه گذاری در مشهد آمادگی دارند و باید از این ظرفیت در برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استفاده کرد. لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع اعطای اقامت به اتباع خارجی در قبال سپرده گذاری ارزی در ایران را در جلسه سران قوا مطرح و بررسی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین و آبخیزداری پیش بینی شده است افزود: از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری خواهیم کرد تا علاوه بر سهم خراسان رضوی از این محل، اعتبار بیشتری برای این استان تخصیص یابد و در قالب مشارکت با خیران، طرح‌های خوبی در این حوزه اجرا شود. وی خاطرنشان کرد: پیگیری خواهیم کرد تا چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان تفویض شود. استاندار خراسان رضوی هم در این نشست، با تشکر از رئیس مجلس برای اختصاص وقت به برگزاری جلسه گفت: پیرو تأکیدات جناب عالی درباره استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران افغانستانی، جلسه‌ای با ۱۰۰ نفر از تجار این کشور برگزار شد. علیرضا رزم حسینی افزود: پیگیر ارائه بسته‌های سرمایه گذاری به فعالان اقتصادی کشور‌های منطقه هستیم.