آژیر قرمز همچنان ادامه دارد

سارا رنگیان- مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌و گو با شهرآرا، با تاکید بر اینکه به این زودی‌های برای مشهد وضعیت سفید را متصور نیستیم، اظهار کرد: این ویروس پدیده‌ای است که احتمالا تا مدت‌های طولانی همراه انسان‌ها خواهد بود و ما باید دورانی جدید را برای مردم در زمان پساکرونا متصور شویم. از سوی دیگر باید زندگی با کرونا را به مردم آموزش بدهیم.


به گفته رحیمی، در حال حاضر باید به این فکر باشیم که تا 4 یا 5 ماه دیگر همچنان با این بیماری در حال دسته و پنجه نرم کردن باشیم.


او در ادامه با بیان اینکه بعد از گذشت 47 یا 48 روز از شیوع کرونا در کشور، وضعیت مشهد متعادل شکننده است، افزود: در حال حاضر ورودی بیماران و خروجی ترخیصی و فوتی‌ها، یک وضعیت مدیریت شده است. هم اکنون 130 تا 140 تخت مراقبت‌های ویژه در اختیار داریم که نسبت ورود و خروج بیمار برای این تخت‌ها یکسان است. ولی این به معنای تثبیت شدن شرایط نیست. اگر قرار باشد ما به صورت عجولانه و بدون دستورالعمل‌های موجود رفتارهای مردم را به حالت عادی بازگردانیم، با شوک و موج دوم بسیار خطرناک از این بیماری مواجه خواهیم شد.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر اینکه از 23 فروردین شرایط در کشور به حالت عادی بازگردد، گفت: 10 هزار نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نخبگان، نظام پزشکی، نظام پرستاری و تشکل‌های وابسته به حوزه سلامت، نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور نوشتند تا مسئولیت استان به مدیریت بومی واگذار شود و حداقل وضع موجود تا 31 فروردین ادامه یابد.
او افزود: درخواست ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا و شخص رئیس‌جمهور این بود که اجازه دهند تا به این قضیه به صورت بومی نگاه کنیم. این ویروس در یک فاصله زمانی وارد استان شد و باید همان فاصله زمانی را برای لغو مستقیم فاصله گذاری اجتماعی رعایت کنیم. به طور قطع کارشناسان در ستاد ملی هم این پارامترها را در نظر دارند.


رحیمی در ادامه گفت: استاندار خراسان رضوی هم این نظر را دارد که اگر بتوانیم به صورت بومی و استانی تصمیم بگیریم شاید مدیریتمان موفق‌تر باشد. کما اینکه در 48 روز گذشته در استان و مشهد خلاقیت‌هایی داشتیم که ربطی به رفتارهای ملی نداشته و به صورت بومی آن‌ها را پیگیری کردیم. با این حال اگر این مدل به نتیجه نرسد قطع به یقین برای به حداقل رساندن آسیب، در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی حداکثر تلاشمان را می‌کنیم.


او همچنین با بیان اینکه مردم استان و مشهد فهیم و درک اجتماعی مناسبی دارند، اظهار کرد: طی افکارسنجی که در هفته نخست فروردین انجام دادیم، بیش از 80 درصد افراد مورد سوال، با قرنطینه کامل شهر موافق بودند که این موضوع نشانگر درک بالای مردم، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی خوب است.


رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت شهری مشهد در آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم یک سر و گردن از پایتخت بالاتر است، گفت: میزان و نوع و ابزارهای اطلاع‌رسانی در مشهد قابل مقایسه با تهران نیست. هر نوع ابزاری که در اختیار مدیریت اطلاع‌رسانی بوده در مشهد مورد استفاده قرار گرفته است از فضای حقیقی گرفته تا فضای مجازی. دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در 48 روز گذشته با همکاری رسانه‌ها بیش از 30 هزار دقیقه برنامه رادیویی، تلویزیونی، فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای تولید کرده است. در واقع همین فعالیت‌ها تمایز جدی بین مشهد و دیگر شهرها ایجاد کرده است که به همدلی رسانه‌ها با دانشگاه بازمی‌گردد.


شناسایی 1198 مبتلا به کرونا


طبق اعلام مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از 30 بهمن 98 تا ظهر امروز 5 هزار و 490 نفر بیمار مشکوک به سندروم حاد تنفسی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شدند و از این تعداد نزدیک به 4 هزار نفر ترخیص شدند، یعنی بیش از 80 درصد افراد. همچنین آزمایش 1198 نفر از افراد مشکوک هم مثبت اعلام شده است.


او با بیان اینکه با توجه به جمعیت خراسان رضوی، انتظار داریم شیوع بیماری در استان بالاتر باشد اما این به معنای بد بودن وضعیت نیست، گفت: آمار شیوع را با مفهوم بروز(موارد جدید بیماری) توضیح می‌دهند. با توجه به این موضوع اگر بتوانید بروز را کاهش دهید یعنی بیماری را کنترل کردید.

 

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، خراسان رضوی جزو استان‌های با بروز پایین است. یعنی سرعت رشد موارد جدید آن نسبت به موارد قدیم کمتر است.


رحیمی با تاکید بر اینکه در مرحله کنترل بیماری هستیم، افزود: کنترل بیماری به صورت مستقیم به رفتارهای مردم بازمی‌گردد و به همین دلیل نظر فنی ما در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا، این است که لغو دستورالعمل‌ها و تغییر رفتارهای مردم به صورت عجولانه تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بسیار مخربی را به دنبال خواهد داشت.


او ادامه داد: مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، 16 فروردین امسال تاکید کرد که دولت‌ها برای لغو قرنطینه عجله نکنند، لغو زودهنگام و عجولانه قرنطینه سبب ایجاد فاجعه انسانی و به طبع آن فاجعه اقتصادی می‌شود.


رحیمی در ادامه با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند که توسعه پایدار نیازمند نیروی انسانی سالم است، گفت: اگر قرار باشد با موج دوم بیماری مواجه شویم که حجم زیادی از مردم را به کام مرگ بکشاند، به طور قطع آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی آن دورنمای استان و شهرمان را تیره خواهد کرد.


او همچنین به نقشه شهری تهیه شده برای نمایش میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف مشهد اشاره کرد و افزود: مناطقی در مشهد هست که تراکم جمعیت در آن‌ها بالاست ولی در بعضی مناطق دیگر اینگونه نیست. بر این اساس منطقه ثامن کمترین ساکن را دارد و نسبت به سرانه جمعیتی، شیوع در این منطقه نسبت به دیگر مناطق بالاتر بوده است.


الگوی متفاوت شیوع در شمال شرق مشهد


طبق اعلام رحیمی، به طور کلی منطقه شمال شرق مشهد به لحاظ نسبت جمعیتی و میزان آلودگی وضعیت متفاوت‌تری نسبت به سایر نقاط شهر دارد.

بخشی از جاده توس هم که در تقسیمات جدید به مشهد اضافه شده دارای الگوی شیوع متفاوتی است.


او افزود: در همه شهر پراکندگی شیوع داریم که به نوع بافت شهری، نوع محل زندگی افراد، جمعیت و سرانه زمین مناطق بازمی‌گردد. بنابراین باید رفتارهای متفاوتی برای بیماریابی، کمک به مردم و بهبود وضعیت هر منطقه داشته باشیم.


رحیمی همچنین در باره کمبودها در حوزه پزشکی و درمانی، گفت: از نظر کادر پزشکی اما کمبودی نداریم اما پیش از شیوع کرونا هم در تیم پرستاری کمبود داشتیم، خوشبختانه دستوری داده شده تا در اسرع وقت تعدادی پرستار را استخدام کنیم.


او افزود: در زمینه وسایل حفاظت شخصی و امکانات مورد نیاز برای افرادی که مستقیم با بیماران در ارتباط هستند هفته اول شیوع نه فقط در مشهد بلکه در کشور مشکل داشتیم. ولی با اقدامی جهادی و راه‌اندازی چند کارگاه برای وسایل حفاظت شخصی و ماسک در حال حاضر مشکلی نداریم. برای دستکش هم در استان تولید کننده آنچنانی نداریم و به همین دلیل وابسته به توزیع تهران هستیم.


رحیمی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خوشبختانه یک ذخیره استراتژیک الکل داشتیم و به محض اینکه بیماری شیوع پیدا کرد، معاونت غذا و دارو و دانشکده داروسازی در اقدامی محلول‌های ضدعفونی تولید کردند و از این طریق همه نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برخی از دستگاه‌های عمومی مانند بانک‌ها، سازمان زندان‌ها و نهادهای عمومی را تامین شد.


او افزود: بنا شده تا محموله بزرگ الکل از جنوب تحویل داده شود در این صورت نگرانی آنچنانی برای مواد ضدعفونی کننده نخواهیم داشت.


رحیمی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از کادر درمانی به کرونا مبتلا شدند و چند نفر فوت کردند؟ گفت: خداروشکر فوتی‌ها در بین این افراد محدود هستند. کادر درمانی مبتلا داریم اما خوشبختانه وضعیت حاد ندارند. در همه استان زیر 100 نفر درگیر شدند.


او با بیان اینکه ظرفیت درمانی خراسان رضوی محدود است، اظهار کرد: خراسان رضوی از منظر تخت بیمارستانی که در اختیار دارد حتی از متوسط کشور هم پایین‌تر است. ساخت و سازهایی که در طول دولت تدبیر و امید انجام شده وضعیت را بهتر کرده است اما همچنان کمبود تخت وجود دارد. البته در شرایط کنونی از ظرفیت بخش خصوصی، خیریه و نهادهای عمومی استفاده کافی کردیم تا مشکلات را پوشش دهیم.


اقدامات بی‌نظیر مدیریت شهری مشهد


رحیمی در باره اقدامات مدیریت شهری پس از شیوع کرونا گفت: همیاری، همکاری و اقدامات مدیریت شهری مشهد در کشور بی نظیر است. علاوه بر اختصاص بودجه، مدیریت شهری مشهد در بحث حمل و نقل عمومی، ضدعفونی معابر و فضاهای شهری، اطلاع‌رسانی، استفاده از این ظرفیت‌ها و اقدامات جهادی مانند توزیع بسته‌های معیشتی، تولید محلول‌های ضدعفونی کننده، توزیع وسایل حفاظت شخصی میان شهروندان تلاش‌های فراوانی داشته است.


او افزود: این همدلی و همیاری میان ارگان‌های مختلف شامل دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و شورای شهر مشهد، آستان قدس رضوی، نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای امدادی باعث شده تا در مبارزه با این بیماری خوب عمل کنیم.