«توس، مهرگان و رضویه»؛ ۳ شهر جدید در همسایگی مشهد

به گزارش شهرآرانیوز، محلات منفصل شهری در محور بولوار رسالت، نخستین موضوع مورد اشاره نمایندگان تشکل‌های مردمی در نشست مشترک با رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد بود. برخی حاضران در این جلسه از این گلایه داشتند که روستا‌های نزدیک به محدوده منفصل شهری در این منطقه با جمعیتی افزون بر ۷۰ هزار نفر حتی از برخی شهرستان‌های استان پرجمعیت‌تر هستند، اما از نظر تقسیمات کشوری، خدماتی به اندازه یک روستا دریافت می‌کنند.

طهوریان عسکری در پاسخ به این بخش از مطالبات اعضای شورا‌های اجتماعی محلات از آغاز بررسی طرحی در استانداری خراسان رضوی خبر داد که در صورت تصویب یا در صورت اجرایی شدن براساس آن، سه شهر توس، مهرگان و رضویه در مجاورت مشهد ایجاد خواهد شد.

وی افزود: حدود دو ماه است که این طرح درحال بررسی است و به دلیل برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۴ اراده جدی وجود دارد که این طرح تا پیش از موعد برگزاری انتخابات تعیین‌تکلیف شود تا این شهر‌ها بتوانند شورا‌های مستقل خود را داشته باشند.

هزینه اداره شهر سرسام‌آور است

قصه پرغصه اگو و جمع‌آوری آب‌های شهری با افزایش شدید هزینه‌های اجرای آن، موضوع دیگری بود که در این نشست موردتوجه نمایندگان تشکل‌های مردمی قرار گرفت. حاضران تأکید داشتند که سرانه هزینه هر خانه که قرار باشد از اگو بهره‌مند شود، به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده است و تا این هزینه هم پرداخت نشود، اداره آب و فاضلاب اگو را اجرا نمی‌کند. علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های توسعه شهری همچون بهسازی معبر و روکش آسفالت نیز در گرو اجرای اگو است، بنابراین تأخیر در پیشرفت پروژه‌های اگو، بار مضاعفی بر دوش اهالی ایجاد می‌کند که عمدتاکارگر و از اقشار ضعیف هستند.

۱۲ هزار میلیارد تومان، هزینه نگهداری شهر

رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد در پاسخ به این مطالبه اعضای شورا‌های اجتماعی محلات تصریح کرد که افزایش هزینه‌های شهری، باری است که شهرداری و شورای ششم را نیز تا حد زیادی گرفتار تنش‌های مالی کرده است. وی افزود: حقیقت این است که مدیریت شهری برخلاف نهاد‌های حاکمیتی نمی‌تواند وابسته به درآمد‌های ناشی از فروش نفت، استخراج معادن یا استحصال محصولات کشاورزی باشد و منبع درآمدی به جز شهروندان ندارد، بنابراین در این شرایط که تعداد پروانه‌های صادرشده از ۱۶ هزار پرونده در ۱۴۰۱ به شش هزار پرونده در ۱۴۰۲ کاهش یافته، درآمد‌های مدیریت شهری نیز با کاهش چشمگیر مواجه بوده است.

به گفته وی، سرجمع عوارضی که سالانه در قالب برگه‌های سبزرنگ از شهروندان دریافت می‌شود، کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان است و این درحالی است که اگر به فرض یک سال هیچ پروژه توسعه در شهر اجرا نشود، فقط هزینه‌های نگهداری از فضا‌های شهری همچون فضای سبز، پل‌ها، بزرگراه‌ها و زیرساخت‌های موجود از ۱۲ هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود.

طهوریان عسکری افزود: در یک نمونه خاص، همین چند سال قبل بود که شهرداری وقت، کل خط یک متروی مشهد را با سرجمع اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان ساخت، اما امروز ما برای هر یک کیلومتر مترو باید دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم، آن هم در شرایطی که ۱۵ کیلومتر خط ۳ و ۲۵ کیلومتر خط ۴ قطار شهری در دستورکار قرار دارد. این اثر مخرب همان هزینه‌ای است که از نظر شما در اجرای اگو محسوس است و حالا شما ببینید در سطح مدیریت یک کلان‌شهر همچون مشهد، ابعاد ویرانگر این مسئله چقدر می‌تواند شدیدتر باشد.

اتصال بولوار حُر به مفتح تا پایان امسال

یکی از چالش‌های جدی محلات حر ۱۳ و مناطق پیرامون آن، معضل اراضی بزرگ‌مقیاس و بلاتکلیف است. البته ماجرا به اینجا هم ختم نمی‌شود و به موازات وجود اراضی بلاتکلیف، گلایه بابت کمبود سرانه فضای سبز، فضای آموزشی، مسجد و تعریض معابر، یکی از محور‌های اصلی مطالبات اهالی و نمایندگان محلات است. 

در این نشست، پس از آن که اعضای شورا‌های محلات از مصائب ناشی از زمین‌های بلاتکلیف گفتند و به تشریح پیامد‌های ناشی از تجمع معتادان و گسترش سرقت و ناامنی پرداختند، طهوریان تأکید کرد که تا پایان سال جاری، مذاکرات شهرداری و آستان قدس به سرانجام خواهد رسید تا به جای پروژه شکست‌خورده تعریض پورسینا و تملک‌های گران‌قیمت اراضی محلات هدف، طرح ایجاد یک معبر استاندارد در محدوده «خدربیگ» به مرحله اجرا برسد. رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر این را هم گفت که در همان اراضی، هم زمین ورزشی و هم فضای سبز مناسب دیده شده تا اهالی محله حر بتوانند مستقیم به مفتح اتصال پیدا کنند.

{$sepehr_key_60801}