جای خالی مدیریت واحد شهری برای حل بحران‌ها
علیرضا ظهیری - در روز‌هایی که کشور با بحران کرونا دست به گریبان است و اقدامات مختلفی در سطوح ملی و محلی انجام می‌شود، بدون تردید وجود یک فرماندهی واحد، اثرگذاری بهتر و بیشتر این اقدامات را به دنبال خواهد داشت. به معنای دیگر، امروز، داشتن مدیریت واحد شهری در شهر‌های کشور به ویژه کلان شهر‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. محمدحسین ودیعی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد، ضمن تأکید بر این موضوع، به شهرآرا گفت: نبود مدیریت واحد شهری، مشکلی است که از قدیم وجود داشته و در بحران کرونا هم بیشتر خود را نشان داده است.
به گفته او، به طور قطع در شهر‌ها و به ویژه در کلان شهر‌ها باید به سمت داشتن مدیریت واحد شهری برویم تا نهاد‌های خدمت رسان تحت فرماندهی واحد و با داشتن یک برنامه مشخص، کار‌ها را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه در مواجهه با بحران کرونا، مدیریت واحد شهری بیش از پیش خود را نشان داد، بیان کرد: در موضوع ویروس کرونا، بسیاری از تصمیمات به مدیریت‌های شهری برمی گشت، اما تصمیمات در جایی غیر از مدیریت شهری اتخاذ می‌شد که در صورت نبودن هماهنگی لازم، در ارائه خدمات با نارسایی‌ها یا تأثیر اندک اقدامات مواجه می‌شدیم.
ودیعی افزود: ویروس کرونا نشان داد که اگر تصمیم گیری‌ها بر مبنای مسائل شهری و مشکلات شهروندان یک شهر و به صورت بومی باشد، تصمیماتی دقیق‌تر و مؤثرتر است؛ چرا که مدیریت شهری، ارتباطی نزدیک‌تر با مردم دارد و با مشکلات و مسائل تمام شهروندان در نقاط مختلف شهر از نزدیک آشناست.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه با توجه به جمعیت زیاد کلان شهر‌ها و انجام بیشتر فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در این شهرها، شیوع، تکثیر و ماندگاری ویروس کووید ۱۹ در این شهر‌ها بیشتر است، گفت: با توجه به وضعیت کلان شهرها، به طور قطع فعالیت‌های مثبت، چه در سطح کلان و چه در مدیریت شهری، می‌تواند در کنترل، کاهش و مهار این ویروس مؤثر باشد؛ از همین رو مدیریت شهری مشهد با انجام فعالیت خود، به ویژه درزمینه کنترل و ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل، اجرای رعایت مسائل بهداشتی در حوزه خدمات شهری و ایجاد فاصله اجتماعی در مقابله با این ویروس، نقش آفرینی کرد.
او مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد را در زمینه مبارزه با کرونا مثبت ارزیابی کرد و افزود: شورای شهر از هیچ کمکی به ستاد مقابله با این ویروس در استان دریغ نکرد. ودیعی اضافه کرد: علاوه بر اقدامات قبلی مدیریت شهری مشهد، جهاد دانشگاهی اعلام کرده است که می‌تواند آزمایشگاهی را برای تست و غربالگری این ویروس تجهیز کند. دراین راستا لایحه‌ای را برای کمک ۲.۵ میلیارد تومانی به منظور کمک به جهاد دانشگاهی تنظیم کرده ایم که این لایحه در جلسه آتی شورای شهر به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
وی افزود: از دیگر اقداماتی که اخیرا مدیریت شهری بر عهده گرفته، موضوع حمایت از صنوف و مشاغل آسیب دیده است؛ در این راستا نیز مدیریت شهری، حمایت از ۵۰ هزار خانواری را که شغلشان در ارتباط با مدیریت شهری بوده، بر عهده گرفته است.