احیای امید با مشارکت مردم رقم می‌خورد
سید مهرداد امیرکلالی - قدرت نظارتی مجلس بر ارکان مدیریتی کشور بیش از هر زمانی در مواقع بحرانی مثل این روز‌ها نمایان می‌شود. حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، نماینده مردم نیشابور در مجالس اول، پنجم و ششم، معتقد است وقتی که نمایندگان با پشتوانه مردمی به مجلس ورود پیدا کنند، می‌توانند نقش کلیدی خود را ایفا کنند.
انصاری‌راد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مجلس به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رأس امور است، گفت: قوانین مملکت در مجلس تصویب می‌شود و نظارت بر قوه مجریه به‌عهده مجلس است.
وی افزود: مجلس کارآمد مهم‌ترین رکن دموکراسی در کشور‌های دموکرات است. مجلس فعلی در بسیاری از مواقع توانایی تصمیم‌گیری ندارد. به تازگی آقای مطهری درمورد نقش مجلس در بحران‌ها، نکاتی را گفته‌اند که جای شگفتی دارد و نشان می‌دهد که مجلس در مقام تصمیم‌گیری نیست.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم ادامه داد: مجلس ششم در سیاست خارجی، معتقد به گفتگو و تعامل بود و در سیاست داخلی، کارشناسانه و آسیب‌شناسانه حرکت می‌کرد.
او اضافه کرد: آن دوران دربرابر برخی فشار‌ها و قدرت‌ها نمی‌توانستیم مقاومت کنیم و گاه از آن شعار‌هایی که داده‌بودیم، عدول می‌کردیم. بنده در مجلس ششم به‌عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خیلی اوقات با قوه قضائیه وقت، اختلاف نظر داشتم.
این فعال اصلاح‌طلب زنده نگه‌داشتن امید در جامعه را منوط به مشارکت مردم در امور جاری کشور دانست. وی اظهار کرد: در انتخابات سال گذشته با مشارکت اندک مردم مواجه بودیم و ردصلاحیت‌های گسترده باعث شد نمایندگان مجلس یازدهم با آرای اندکی انتخاب شوند و این مسئله موجب می‌شود بین مردم و مدیران کشور انقطاع ایجاد شود.
انصاری‌راد ادامه داد: اصلاح‌طلبان در سالیان اخیر دچار خطای راهبردی شدند و اقشاری از بدنه و حامیان خود را از دست دادند، ولی جریان اصلاح‌طلبی نباید منحصر به عده‌ای خاص شود.
او ادامه داد: ما افرادی مانند آقای مطهری را داریم که عنوان اصلاح‌طلبی ندارد، اما اغلب مواضع ایشان همان تفکر اصلاح‌طلبی است.
انصاری‌راد بیان کرد: جریان اصلاحات باید به بازسازی اهداف و راهبردهایش اقدام کند و پس از آن تصمیم‌های قاطع و متحد بگیرد.