جمع‌آوری داروی «رانیتیدین» از داروخانه‌ها و شرکت‌های مشهد آغاز شد

تکتم جاوید- دکتر علی روح‌بخش، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، افزود: نمی‌توان به‌طور قطع درباره تأثیر منفی این دارو اظهارنظر کرد؛ شاید در بررسی‌های طولانی‌مدت مشخص شود که داروی برخی شرکت‌ها مشکلی نداشته است و محصول تولیدی برخی دیگر اثر سرطان‌زایی داشته است، اما چون اطلاعی دقیق از دارویی خاص موجود نیست دستور جمع‌آوری همه انواع «رانیتیدین» داده ‌شده ‌است.


وی ادامه داد: «رانیتیدین» داروهای مشابه زیادی دارد، به‌ویژه «فاموتیدین» که می‌توان آن را به‌جای «رانیتیدین» به بیماران تجویز کرد؛ و نگرانی‌ای ازاین‌بابت وجود ندارد.


اینجا بخوانید: عوارض خطرناک مصرف داروی رانیتیدین


اواخر تابستان سال گذشته، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده اعلام كرد نوعی ناخالصی در داروی «رانیتیدین» ممکن است سرطان‌زا باشد؛ به‌همین‌دلیل دستور جمع‌آوری انواع داروهای «رانیتیدین» از بازار آمریكا صادر شد و کشورهای دیگر نیز به بررسی جزئیات ترکیب این دارو پرداختند. در مطالعه‌ای كه محققان درباره داروی «رانیتیدین» انجام داده‌اند، وجود نوعی آلودگی هم در ماده اولیه این دارو و هم در محصول نهایی آن آشکار شده است؛ برهمین‌اساس، روز گذشته، سازمان غذا و داروی کشور اعلام کرد همه انواع داروی «رانیتیدین» باید از بازار جمع‌آوری شود.