توزیع ۶۰۰۰ بسته بهداشتی بین جانبازان
ملیحه فلاح/ شهرآرانیوز - بدون شک یکی از نهاد‌هایی که از ابتدای انقلاب هرجا که نیاز بوده در کنار مردم حضور داشته است و تلاش کرده تا باری را از روی دوش مردم و مسئولان در شرایط بحرانی بردارد بسیج بوده است. حالا در بحران کرونا هم بسیجیان بار دیگر به میدان آمده و برای مقابله با این ویروس و کمک به مردمان این مرزوبوم جدالی سخت را آغاز کرده‌اند. بسیجیان مشهد نیز در این مدت و در مقابله با این بحران مثل گذشته نقش پررنگی داشته‌اند. در این راستا قرارگاه جهادی بسیج شهدای شهرداری مشهد که پیش از این ذیل حوزه مقاومت بسیج شهدای شهرداری و شورای اسلامی مشهد‌الرضا (ع) تشکیل شده و اقدامات متنوعی در زمان زلزله کرمانشاه و سیل آق‌قلا انجام داده بود از ابتدای شیوع کرونا فعالیت خود برای مقابله با این بیماری را به صورت جدی آغاز کرد.
فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهدای شهرداری و شورای اسلامی مشهد الرضا (ع) در‌این‌باره به شهرآرا گفت: برای مبارزه با شیوع کرونا ۵ کمیته تولید، بسته‌بندی، توزیع، ارتباطات و ضد‌عفونی در زیر‌مجموعه قرارگاه جهادی شهدای شهرداری مشهد راه‌اندازی شد.
حسین حسامی در ادامه با اشاره به جامعه هدف فعالیت‌های این قرارگاه گفت: همه جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی و جانبازان بالاتر از ۵۰ درصد جامعه هدف فعالیت‌های قرارگاه جهادی شهدای شهرداری مشهد به شمار می‌آیند. به گفته او «ما کنار شما و به یاد شما هستیم» شعار این قرارگاه در خدمت‌رسانی به جانبازان عزیز شهر است. وی به نحوه تولید و توزیع بسته‌های بهداشتی در بین جانبازان اشاره کرد و گفت: در ابتدا از طریق کمیته ارتباطات و با همکاری بنیاد شهید و امور جانبازان، اطلاعات همه جانبازان به‌روزرسانی و با آن‌ها تماس گرفته شد.
فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهدای شهرداری و شورای اسلامی مشهد‌الرضا (ع) در ادامه با اشاره به شرایط ویژه جانبازان و اهمیت رعایت نکات بهداشتی در توزیع اقلام بهداشتی گفت: با تقسیم مشهد به ۴ محور و ۱۳ منطقه و برای تکریم جایگاه جانبازان، رعایت موازین بهداشتی و ثبت‌نگاری مشخصات برای استفاده در آینده توزیع اقلام بهداشتی توسط خود بسیجیان انجام شد. او در ادامه به محتویات بسته‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: این بسته‌ها حاوی ۵ عدد ماسک، ۱۰۰ عدد دست‌کش، محلول هندراب ضد‌عفونی، بروشور اطلاعات پزشکی مربوط به کووید ۱۹ و یک عدد چفیه بود.
حسامی با اشاره به رعایت اصول بهداشتی توسط توزیع‌کنندگان و دریافت تست سلامت از آن‌ها گفت: تاکنون ۵۰۰۰ بسته بهداشتی در بین جانبازان توزیع شد. همچنین ۱۰۰۰ بسته نیز با همکاری بنیاد شهید در آسایشگاه جانبازان امام‌خمینی (ره) و آسایشگاه جانبازان شهید رستمی و مرکز ایثار توزیع شد.
وی همچنین به همکاری با بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد برای شناسایی ۲۵ هزار بیمار خاص در مشهد اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۵ هزار پک بهداشتی در بین این افراد توزیع شده و ۱۰‌هزار بسته دیگر نیز در دست توزیع است.
فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهدای شهرداری و شورای اسلامی مشهد الرضا (ع) در ادامه به همکاری قرارگاه جهادی بسیج شهدای شهرداری مشهد برای ضدعفونی شهر اشاره کرد و افزود: یک واحد ضد‌عفونی واکنش سریع را با هماهنگی هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی راه‌اندازی کردیم تا ضدعفونی در معابر باریکی که امکان حضور خودرو وجود ندارد از طریق موتور انجام و همچنین در برخی مکان‌های صعب‌العبور نیز از خورو‌های آفرود استفاده شود.
وی افزود: از این طریق ۱۷۰ هزار مکان مختلف از جمله مراکز نگهداری معلولان، جانبازان، کلانتری‌ها، فروشگاه‌ها و معابر مختلف حاشیه شهر ضدعفونی شده است.
حسامی با تأکید بر استفاده از مواد استاندارد در ضدعفونی‌های شهری گفت: استفاده از مواد ضدعفونی در نقاط مختلف بر اساس یک کار علمی و باهمکاری کارشناسان ارشد آتش‌نشانی و دانشگاه علوم‌پزشکی انجام شد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره خدمت مؤمنانه و اقدام شهرداری برای توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی در ماه رمضان گفت: اکنون بسیجیان قرارگاه جهادی شهدای شهرداری مشهد به صورت شبانه‌روزی در حال بسته‌بندی این بسته‌های معیشتی برای توزیع در ماه مبارک رمضان هستند.
به گفته فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهدای شهرداری و شورای اسلامی مشهد‌الرضا (ع) کرونا فرصتی بود که بتوانیم توانمندی خود را در هنگام بروز بحران محک بزنیم.