سخن‌گوی شرکت گاز خراسان‌رضوی اعلام کرد:
قرائت کنتور‌های گاز تا پایان فروردین از طریق خود اظهاری
سعیده ساجدی‌نیا- حسن خیراندیش در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه خوداظهاری میزان مصرف گاز مشترکان در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود، گفت: برای تسهیل در اجرای این طرح، ۳ روش الکترونیکی و از راه دور در نظر گرفته شده است و شهروندان می‌توانند پس از دریافت پیامک شرکت گاز استان که در زمان‌بندی تعیین‌شده برای آنان فرستاده می‌شود، به ثبت ارقام سیاه‌رنگ کنتور گاز خود از طریق درگاه اینترنتی http://egas.ir یا تماس با شماره تلفن ۱۸۹۴ یا فرستادن پیامک اقدام کنند. همچنین سامانه تلفنی ۳۷۰۷۴ نیز آماده راهنمایی شهروندان برای شیوه کنتورخوانی است.

خراسان‌رضوی رتبه دوم آمار مشترکان گاز
او با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی پس از استان تهران بیشترین تعداد مشترکان گاز طبیعی کشور را دارد، مصرف گاز مشترکان خراسانی را در اسفندماه ۹۸ و فروردین‌ماه ۹۹ به‌ترتیب بیش از یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون مترمکعب و یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان، مشترکان مشهدی در ماه‌های اسفند و فروردین به‌ترتیب بیش از ۴۹۵ میلیون مترمکعب و ۴۲۴ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند.

خوداظهاری نکنید، علی‌الحساب محاسبه می‌شود
خیراندیش با تأکید بر اینکه صورت‌حساب مشترکانی که عدد کنتور گاز خود را از طریق سامانه‌های موجود اعلام کنند، به‌صورت واقعی است و برای شهروندانی که در این طرح مشارکت نکنند، بر مبنای مصرف مشابه و به‌صورت علی‌الحساب محاسبه خواهد شد، گفت: با پیشنهاد شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت و تصویب هیئت‌دولت، برای رفاه حال مشترکان خانگی گاز، دوره سرد سال به‌جای نیمه فروردین‌ماه تا نیمه اردیبهشت‌ماه امسال لحاظ خواهد شد.

کاهش گازبهای مشترکان خانگی به‌دلیل محاسبه برمبنای فصل سرد
سخن‌گوی شرکت گاز خراسان‌رضوی ادامه داد: به‌این‌ترتیب بهای گاز مشترکان خانگی تا زمان اعلام‌شده برمبنای فصل سرد محاسبه خواهد شد که این امر موجب کاهش پلکان مورد محاسبه و در نتیجه کاهش گازبهای مشترکان خانگی می‌شود. این درحالی است که برای نحوه کنتورخوانی از ابتدای اردیبهشت‌ماه هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده و ممکن است با بهبود شرایط، کنتورخوانی را با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی با مراجعه حضوری به منازل انجام دهیم.
خیراندیش همچنین از شهروندانی که توانایی مالی دارند درخواست کرد تا با پرداخت بموقع صورت‌حساب قبوض، در پیشبرد اهداف و برنامه‌های شرکت ملی گاز مشارکت داشته باشند، درحالی که شرکت گاز نیز در ۲ ماه گذشته نهایت همکاری را با افراد کم‌بضاعت و کم‌برخوردار کرده است و در اردیبهشت‌ماه نیز این همکاری و تعامل را ادامه خواهد داد.

از خدمات غیرحضوری استفاده کنید
بنابر اعلام شرکت گاز خراسان‌رضوی، خدمات غیرحضوری بهترین جایگزین مراجعه حضوری به ادارات گاز است و شهروندان می‌توانند با کاهش تردد‌های غیرضروری در اماکن عمومی، سهم بزرگی در حفظ سلامت خود و دیگران داشته باشند.
چندی پیش غلامرضا مشایخی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، گفته بود: به پیشنهاد شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت و با تصویب هیئت‌دولت، برای تعیین الگوی مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، امسال به‌صورت استثنا پایان فصل سرد همه اقلیم‌ها و دوره استفاده مشترکان خانگی از نرخ گازب‌های فصل سرد، تا ۱۵ اردیبهشت۱۳۹۹ تمدید شد. براین‌اساس، قبوض گاز مشترکان خانگی تا زمان گفته شده و باتوجه‌به شرایط پیش‌آمده در پی شیوع کرونا، بر اساس نرخ فصل سرد و جدول‌های پلکانی‌ای که برای هر اقلیم متفاوت است، محاسبه می‌شود که تفاوت چشمگیری در میزان پرداخت مشترکان خواهد داشت.

بر اساس مصوبه هیئت‌دولت، محاسبه قبوض گاز مصرفی مشترکان خانگی در کل به ۲ بخش فصل سرد و گرم تقسیم می‌شود. از ۱۵ فروردین‌ماه تا ۱۵ آبان‌ماه هر سال، فصل گرم و از ۱۵ آبان‌ماه تا ۱۵ فروردین‌ماه سال بعد، فصل سرد محسوب شده و محاسبه قبوض گاز براین‌اساس انجام می‌شود.