بیمارانی که دچار حوادث انعقادی داخل عروق شده‌اند، مجاز به روزه‌داری نیستند

 به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد هادی سعید مدقق،  با اشاره به اینکه بیمارانی که دچار مشکلات انعقادی داخل عروقی چه شریانی و چه وریدی می‌شوند مجاز به گرفتن روزه نیستند، بیان کرد: برحسب اینکه چقدر زمینه بیماری وسیع بوده، کاهش مایعات در بدن ممکن است عامل زمینه‌ای برای انعقاد خون داخل عروق را فراهم آورد.

 

این فوق تخصص جراحی عروق و تروما با بیان اینکه بیمارانی که به نحوی دچار انعقاد داخل وریدی شده اند باید با مشورت پزشک معالج خود روزه بگیرند تاکید کرد: در صورت روزه داری حجم مایعات مصرفی در دو وعده افطار و سحر باید زیاد باشد تا بدن در طول روز با کاهش حجم آب بدن روبرو نشوند.

 

دکتر مدقق بیان کرد: بیمارانی که مشکل لخته شدن خون در شریان را نیز تجربه کرده اند شرایط نگران کننده برای روزه داری دارند و روزه داری همه این بیماران منوط به نظر پزشک متخصص است.

 

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:بیمار دچار لخته شدن خون در شریان‌ها و یا ورید‌های احشایی شرایط حساس‌تر یا ویژه تری نسبت به سایر بیماران دارند.

 

دکتر مدقق با تاکید بر اینکه عروق احشایی روده و معده اگر دچار لخته شده اند بیمار شرایط حساس تری نسبت به سایرین دارد، ابراز کرد:این بیماران باید با پزشک جراح عروق مشورت کنند و تا زمانی که پزشک تشخیص دهد بیمار باید از روزه داری پرهیز کند.

 

وی گفت:بیماران دیالیزی و دیابتی نیز براساس نظر پزشکان مربوطه باید از روزه داری پرهیز کنند و یا با شرایط ویژه تری این فریضه الهی را به جا آورند.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی مشهد