کرونا؛ آژیرقرمز برای همه دنیا (۲)
دوران پساکرونا از راه خواهد رسید و آثار مثبت فرهنگی آن مواردی از این دست خواهد بود:‌
۱- احساس حقارت در بین خدایگان‌ها؛ کرونا باعث شد تا فرعون مسلک‌ها، دیکتاتور‌ها و سلاطین جور، از برج عاج خود بیرون آیند و احتمالا در دوران پساکرونا در رفتار خود تجدید نظر کنند.
۲- تقویت باور‌های دینی؛ کرونا باعث شده است بشر با پذیرش آسیب‌پذیری‌اش به‌دنبال خداباوری باشد و نیز باعث شده است برخی افراد بت‌های درونشان را که ریشه در خوی فرعونی آنان داشته است، بشکنند.
۳- ترویج مجدد روحیه ایثار و فداکاری؛ جان‌فشانی پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و پرسنل بهداشت و درمان و داوطلبان مردمی و... باعث شده است که ۳۰سال پس از دفاع مقدس، مردم دوباره شاهد وزش نسیم ایثار و فداکاری در کشور باشند که احتمالا استمرار می‌یابد.
۴- افزایش آستانه صبر و تحمل مردم؛ با سنگینی این فاجعه که سایه‌اش بر سر همه مردم جهان سنگینی کرده است، به‌احتمال قوی، این خانه‌نشینی‌ها باعث افزایش تاب‌آوری مردم و جامعه به‌ویژه نسل جوان می‌شود.
۵- سوگیری خیران و واقفان به ساخت مراکز درمانی و بهداشتی و توجه به نیازمندان ناشی از بلاها؛ در سالیان گذشته بسیاری از واقفان، خیران و افراد نیک‌اندیش به‌دنبال ساخت مدارس و مراکز آموزشی و... بودند و احتمالا در دوران پساکرونا بیشتر به‌سراغ ساخت مراکز خرید ابزار‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز درمانی، بهداشتی و... خواهند رفت.
۶- گسترش صله رحم؛ با عنایت به محدودیت‌های ایجادشده برای افراد و پرهیز از حضور در منازل یکدیگر، انتظار می‌رود بعد از این شاهد گسترش فرهنگ مهرورزی و صله رحم باشیم.
۷- تغییر فرهنگ عزاداری در بین مردم؛ نظر به برخی هزینه‌کرد‌های اسراف‌گونه در مراسم عزاداری‌ها به‌ویژه در میان صاحبان ثروت و قدرت و نیز چشم‌وهم‌چشمی‌های ناصواب در خانواده‌های متوسط و ضعیف که باعث لطمات جدی به خانواده فوت‌شدگان می‌شود، فرهنگ مراسم سوگواری تغییر می‌کند و هزینه‌های بی‌ثمر این مراسم متداول و پیاپی صرف امور خیریه می‌شود.
۸- تقویت احترام متقابل، صمیمیت و رعایت حقوق فردی و خانوادگی؛ درکنارهم‌بودن افراد خانواده در مدتی نسبتا طولانی و آماده‌بودن فضای گفتگو، باعث درک متقابل و رعایت بیشتر حرمت، کرامت و حقوق یکدیگر می‌شود.
۹- باید به دنیای پساکرونا سلام جدی کرد، زیرا ابزار و امکانات مجازی کاربردی‌تر و مفیدتر به‌استخدام درمی‌آید و آموزش‌ها در تمام سطوح زندگی، از حوزه تا دانشگاه، از مدرسه تا آزمایشگاه، از آشپزخانه تا همایش‌ها و کسب‌وکار‌ها و... گسترش می‌یابد.
۱۰- معنویت و اخلاق، پررنگ‌تر و اصیل‌تر می‌شود؛ به‌دلایل متعددی اخلاق و معنویت تنزل پیدا کرده بود، اما با مواجهه انسان‌ها با این بلا و مصیبت بزرگ، احتمالا در آینده تقویت می‌شود.
۱۱- کرونا دست به غربالگری جهل زد؛ دانشمندان و متخصصان را وادار به شناسایی این بیماری و فعال‌کردن لابراتوار‌ها و پژوهشگاه‌ها برای کشف واکسن آن کرد و بنابراین خرافه و عوام‌فریبی زمین‌گیر و دکان جوفروشان گندم‌نما به‌احتمال قوی کم‌رونق‌تر می‌شود، چون عملکرد ناصواب برخی دین‌به‌دنیافروشان در این برهه حساس بیشتر شناخته شد و بعضا رسوا شدند و به‌قول عارف جان‌آگاه، مولانا، هرچه داری در دل از مکر و رموز/ پیش ما پیدا بود مانند روز... / لطف حق با تو مدارا‌ها کند/، چون که از حد بگذرد رسوا کند!
۱۲- علم و دین از تقابل دور می‌شوند و به تعامل نزدیک می‌گردند، هر کدام در جایگاه خود با احترام به تفاوت‌ها و تقویت شباهت‌ها؛ که احتمالا در آینده استمرار خواهد یافت.... ادامه دارد