رئیس آموزش‌وپرورش استثنائی خراسان رضوی:
راه‌اندازی طرح دستیاران تدریس ویژه دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، مهدی قاسمی‌پور افزود: طراحی سامانه آموزشی شاد به‌گونه‌ای نیست که دانش‌آموزان استثنائی بتوانند در سطح گسترده از آن بهره‌مند شوند. این سامانه آمادگی لازم برای بارگذاری فایل‌های تصویری برای دانش‌آموز ناشنوا یا فایل‌های پرحجم صوتی برای دانش‌آموز نابینا را ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴۵۹ کانال ارتباطی در فضای مجازی با بیش از ۵۳۳۱ ساعت آموزشی برای تمام ۷ گروه دانش‌آموزان استثنائی و دانش‌آموزان تلفیقی در سراسر استان فراهم شده است. حدود ۷۰ درصد دانش‌آموزان توانسته‌اند از سیستم آموزش مجازی استفاده کنند.

قاسمی‌پور تصریح کرد: فقر اقتصادی برخی خانواده‌ها و نبود زیرساخت‌های فناوری، عامل استفاده نکردن کامل دانش‌آموزان ما از فضا‌های نوین آموزشی بوده است که این مشکل را به‌صورت تهیه کتبی موارد آموزشی و فرستادن آن از طریق رانندگان سرویس‌های مدارس پوشش داده‌ایم.

نیاز‌های آموزشی طیف اوتیسم سخت فراهم می‌شود

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنائی خراسان‌رضوی به گروه‌های ویژه معلولیت اشاره کرد و گفت: درس‌پذیری دانش‌آموزان طیف اوتیسم، ناشنوا، کم‌توان ذهنی و سندرم داون از راه دور بسیار مشکل است و برپایی کلاس‌های درس به آنان و فهم بهتر مطالب کمک زیادی می‌کرد که با وضعیت کنونی امکان آن نیست.

قاسمی‌پور ادامه داد: برای جبران این کمبود، طرح دستیاران تدریس، ویژه دانش‌آموزان اوتیستیک راه‌اندازی شده است که فرایند آن به این صورت است که یک نفر از اعضای خانواده به‌عنوان دستیار معلم در پایگاه آموزش مجازی تعریف می‌شود و آموزش‌هایی به او ارائه می‌شود تا به دانش‌آموز منتقل کند و خوشبختانه تاکنون نیز موفق بوده است.

گفتنی است، ۸۳۶۲ دانش‌آموز در مدارس استثنائی و ۹۵۸۴ دانش‌آموز در طرح تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی خراسان‌رضوی مشغول تحصیل هستند که از این حیث، خراسان‌رضوی استانی پرجمعیت در زمینه آموزش دانش‌آموزان دارای معلولیت به حساب می‌آید.