۲۰ هزار کارگر کارگاه‌های مصنوعات طلا و نقره مشهد در معرض بیکاری/حباب ۱۵۰ هزار تومانی سکه
 
فروش طلا برای سرمایه‌گذاری در بورس

سعیده ساجدی‌نیا - محمدباقر معبودی‌نژاد در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با اشاره به افزایش تقاضای فروش طلای مستعمل در بازار و تبدیل به نقدینگی برای ورود به بورس از سوی مشتریان، گفت: در روز‌های اخیر بیشتر با این دست از مشتری‌ها مواجه بوده‌ایم تا جایی که گاهی برای پرداخت مبلغ طلای خریداری شده با کمبود نقدینگی و وجه نقد مواجه می‌شدیم.

حباب ۱۵۰ هزارتومانی سکه
او افزود: کاهش سود بانکی و نگرانی نسبت به جهش تورمی در بازار، مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سکه سوق داده است، به‌طوری که برخی برای ورود به بورس طلا و سکه‌های پس‌انداز خود را می‌فروشند و برخی دیگر نیز به خرید سکه تمام روی آورده‌اند که همین مسئله حباب ۱۵۰ هزار تومانی برای سکه رقم زده است.
معبودی‌نژاد با بیان اینکه همچنان تعداد فروشندگان طلا بیشتر از خریداران و سرمایه‌گذاران در این بازار است، گفت: متأسفانه در این بین کسی تمایلی به کار‌های ساخته طلا ندارد و کارگاه‌های طلا و نقره وارد سومین ماه تعطیلی خود شده‌اند و هنوز فعالیت‌های تولیدی آغاز نشده است.

کسادی علت تعطیلی دوباره در بازار رضا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با اشاره به ورود سالانه ۲۰ میلیون نفر زائر به مشهدالرضا(ع)، اظهار کرد: مشهد شهری زواری است و نقره یکی از اقلامی بوده که همیشه مورد توجه ویژه زائران بوده است و اکنون با توجه به کاهش ترددها، بازار نقره نیز با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده، به‌طوری که بازار رضا به‌طور کامل سوت‌وکور است و تعدادی از کسبه که مجوز بازگشایی واحد‌ها را داشتند، بعد از چند روز بازگشایی به‌دلیل نبود بازدیدکننده دوباره اقدام به تعطیلی محل کسب خود کردند.

۲۰ هزار کارگر ساخت طلا و نقره در معرض بیکاری قطعی
او ادامه داد: کسادی بازار طلا و جواهر موجب شده که سفارشی به کارگاه‌های سازنده در اصفهان و تهران ندهیم. تنها بیش از ۴۰۰۰ کارگاه با میانگین دست‌کم ۲۰ هزار کارگر و بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کارگاه با میانگین ۱۵ هزار کارگر مشغول فعالیت بوده‌اند که حالا در معرض بیکاری هستند. این وضعیت در مشهد تا حدی متفاوت است و کارگاه‌های طلا شاید حدود ۱۵۰ واحد باشند که بیشتر کار‌های تعمیرات را انجام می‌دهند، اما بیش از ۲۰۰۰ کارگاه تولید نقره در مشهد فعالیت داشته‌اند که ۱۶ هزار کارگر از طریق فعالیت در این کارگاه‌ها معیشت خود و خانواده‌های زیرپوشش را تأمین می‌کرده‌اند.

درخواست کمک از دولت
معبودی‌نژاد اضافه کرد: اگر حمایتی صورت نگیرد، با خطر تعطیلی این کارگاه‌ها و اخراج شمار زیادی از کارگران مواجه خواهیم شد و درخواست می‌کنیم دولت تمهیداتی اتخاذ کند تا دست‌کم سهم ۳۰ درصدی سهم کارفرما برای بیمه کارگران مشمول بخشودگی به علت تعطیلی و رکود شود.