مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
فوت مادر باردار یا فوت پس از زایمان ناشی از بیماری کرونا نداشتیم

تکتم جاوید/شهرآرانیوز، دکتر محمد احمدیان ضمن تبریک روز جهانی ماما افزود: ارائه آموزش‌ها و مراقبت‌های بهداشتی مادران باردار کرونا مثبت یا مشکوک به کرونا از سوی همکاران ماما به‌صورت مستمر انجام می‌شود و مادران باردار تا 42 روز بعد از زایمان پیگیری می‌شوند و ارائه مراقبت‌های لازم به آن‌ها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در مرحله اول غربالگری بیماری کووید19 که ماماها برای مادران باردار انجام دادند، 45هزار و 370 مادر باردار شناسایی شدند که با پیگیری‌ها 97/7 درصد آنان در مرحله دوم نیز غربالگری شدند. در مرحله دوم 431 مادر باردار باتوجه‌به علائمی که داشتند، روزانه به مدت 2 هفته برای بررسی تشدید علائم پیگیری شدند و تاکنون 97 مادر باردار علامت‌دار به‌صورت حضوری مراقبت دریافت کرده‌اند.
مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: هم اکنون 1025 ماما در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه در مناطق شهری و روستایی دور و نزدیک مشغول‌به‌کار هستند که در ایام شیوع بیماری کووید19 نقش مهمی در ارائه مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان در گروه‌های هدف داشته‌اند.
دکتر احمدیان افزود: باتوجه‌به بحران اخیر جهان درخصوص مواجهه با بیماری کووید19، در کشور برنامه‌ریزی جدی برای ارائه مراقبت‌ها به مادران باردار، آموزش علائم بیماری و راه‌های پیشگیری از آن و غربالگری این بیماری به‌صورت حضوری و غیرحضوری از طریق تلفن یا تشکیل گروه‌های مجازی در دستورکار قرار گرفت. همچنین ارائه خدمت به مادران باردار، بحث جداسازی محل انتظار ایشان در مراکز خدمات جامع سلامت و رعایت اقدامات و احتیاط پیشگیرانه و نوبت‌دهی به مادران باردار برای پیشگیری از تجمع ایشان، با همت ماماها در اولویت کار قرار گرفت.