قیمت زمین در مشهد نجومی شد + جدول / افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها در شرایط سخت کرونایی

نجمه سرباز-شهرآرانیوز، رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: در یک سال گذشته قیمت مسکن مانند سایر کالا‌ها رشد چشمگیری داشته و افزایش قیمت آن در آخرین گزارش بازار معاملات مسکن حاکی از آن است که با این اوضاع قیمت مسکن به‌طور طبیعی قدرت خرید مسکن برای بیشتر مردم به شدت کاهش یافته و به رؤیایی تبدیل شده است.


علی اصغر مرادزاده، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مشهد خبر داد و گفت: تا قبل از این پیش‌بینی می‌شد اجاره‌بها در نهایت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، اما متأسفانه اخباری که به گوش می‌رسد، حکایت از افزایش تا ۳۰ درصدی اجاره‌بها در مشهد دارد.


 وی افزود: روزانه تعداد زیادی از مستأجران و صاحب‌خانه‌ها به اتحادیه ما مراجعه می‌کنند و شاکی از یکدیگر هستند. متأسفانه کرونا بر اقتصاد و درآمد خانواده‌ها تأثیر منفی داشت، به‌طوری که روابط صاحب‌خانه‌ها و مستأجران را شکراب کرده است و در مواردی تعداد زیادی از این افراد برای حل‌وفصل شکایات خود به این اتحادیه مراجعه می‌کنند.


مرادزاده کرونا را باعث غفلت مسئولان از مسائل اقتصادی به‌ویژه بازار مسکن دانست و گفت: کرونا تمام اخبار را به خود اختصاص داده است. قیمت‌های مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش رهن و اجاره‌بها به‌صورت خزنده افزایش یافته است و طبیعی است وقتی بقیه کالا‌ها و خدمات افزایش یابد، به مراتب سازندگان بنا، فروشندگان و صاحب‌خانه‌ها همین را بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها قرار می‌دهند.


وی در ادامه از شوکه‌شدن بازار مسکن مشهد از قیمت‌های نجومی زمین در مشهد انتقاد کرد و افزود: متأسفانه قیمت زمین در مشهد افزایش چشمگیری یافته است! اکنون حداقل قیمت زمین در مشهد با داشتن سند ملکی از متری ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و به متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان در برخی مناطق شهر از جمله منطقه یک مشهد (بولوار سجاد و...) می‌رسد.


وی با ابراز تعجب از اینکه در منطقه یک مشهد متأسفانه زمینی کمتر از ۲۰ میلیون تومان پیدا نمی‌شود، ادامه داد: در منطقه الهیه مشهد تا قبل از این قیمت زمین در نهایت متری ۴ میلیون تا ۶ میلیون تومان بود و حال آنکه در همین منطقه‌ها شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت زمین به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است! خبر نجومی قیمت‌های زمین سرسام‌آور و نجومی و باورنکردنی شده است. متأسفانه با این اوضاع دیگر خرید خانه شاید برای مردم به رؤیا تبدیل شود و دست نیافتنی!


وی همچنین قیمت برج‌های مشهد را از متری ۵۰ میلیون تومان به بالا اعلام کرد و گفت: متأسفانه بار‌ها گفته‌ایم و از مسئولان مربوط خواسته‌ایم تا زودتر کمیته یا مرجع قیمت‌گذاری مسکن در مشهد تشکیل بدهند تا هر سازنده و فروشنده‌ای، سلیقه‌ای و غیرکارشناسی برای زمین خود قیمت تعیین نکند، بلکه نظر کارشناسان مربوط مرکب از کارشناسان دادگستری، شهرداری، شهرسازی و اتحادیه املاک در این امر دخیل باشد.


فصل داغ مستأجران در راه است


متأسفانه مستأجران در فصل تابستان امسال که به‌نوعی فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود، فصل داغی را سپری خواهند کرد و حتی در صورت یافتن مسکن برای اجاره هم باید گفت که مستأجران باید هزینه‌های بیشتری را برای مسکن پرداخت کنند که این خود باعث می‌شود تا بسیاری از خانوار‌های مستأجر از سایر هزینه‌های سالانه خود بکاهند تا بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند. در نتیجه این موجبات فقیرتر شدن خانوار‌های جامعه را فراهم می‌کند.


قیمت اجاره‌بها چگونه محاسبه می‌شود؟ اجاره‌بها از مسیر میزان بازدهی ملک اجاره‌ای به دست می‌آید. بازدهی یک مسکن این‌گونه محاسبه می‌شود که اگر شما رقم اجاره ملکی را ضربدر ۱۲ و تقسیم بر قیمت آن ملک کنید، بازدهی به دست خواهد آمد.


در طول چند دهه گذشته در ایران مشاهده شده که برای املاک مسکونی میزان بازدهی سالانه عددی بین ۴/۵ تا ۶ درصد در سال است. این رقم به دست آمده برای بازدهی مسکن، بازدهی ناخالص است.


برای به دست آوردن بازدهی خالص ملک اجاره‌ای باید هزینه‌هایی، چون استهلاک ساختمان، تعمیر و نگهداری اساسی ساختمان، خالی‌ماندن ساختمان برای دوره‌هایی که مستأجر می‌خواهد عوض شود و مالیات و عوارض ساختمان را کسر کنیم. اگر این موارد را از بازدهی ناخالص (۴/۵ تا ۶ درصد) کسر کنیم به بازدهی خالص خواهیم رسید که حدود ۳ درصد است. این عدد در تمام دنیا کم‌وبیش همین میزان است.


نیم‌نگاهی به شاخص قیمت اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی خانوار‌های شهری در خراسان رضوی


به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی خانوار‌های شهری در فصل زمستان ١٣٩٨، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی در مناطق شهری، به عدد ١٦٩/٣ رسید که نسبت به فصل قبل (١٦٢/٨)، ٤/٠ درصد افزایش داشته است.
چالش موجر و مستأجر بر سر نرخ اجاره‌بها در مشهد/ قیمت نجومی زمین در مشهد / شوک بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره‌بهای مشهدی‌ها
چالش موجر و مستأجر بر سر نرخ اجاره‌بها در مشهد/ قیمت نجومی زمین در مشهد / شوک بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره‌بهای مشهدی‌ها


یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف‌کننده، بخش مسکن است. این بخش شامل زیر بخش‌های اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی (تعمیرات جزئی واحد مسکونی مثل لوله‌کشی، گچ‌کاری، برق‌کاری، نصب ایزوگام و...) می‌باشد.


در فصل زمستان ١٣٩٨، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی در مناطق شهری به عدد ١٦٩/٣ رسید که نسبت به فصل قبل (١٦٢/٨)، ٤/٠ درصد افزایش داشته است.
چالش موجر و مستأجر بر سر نرخ اجاره‌بها در مشهد/ قیمت نجومی زمین در مشهد / شوک بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره‌بهای مشهدی‌ها


در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سمنان با ٧/٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠/٦ درصد افزایش می‌باشد. با این حال شاخص اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی خانوار‌های شهری در خراسان رضوی در زمستان ۱۴۰/۴ درصد بوده که نرخ تورم فصلی ۲/۱ درصد افزایش داشته است.


درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه)، ٢٢/٩ درصد است که نسبت به فصل پاییز ١٣٩٨ (٢١/٦ درصد)، ١/٣ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان لرستان با ٣٥/٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٩/٤ درصد افزایش است. به عبارتی خانوار‌های استان لرستان به‌طور متوسط ١٢/٨ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های استان آذربایجان غربی ١٣/٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند.


نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره‌بها، برابر ٢٣/٢ درصد است. اطلاع ذکر شده در استان لرستان (٣٤/٢ درصد) بیشترین عدد و در استان آذربایجان غربی (١٠/١ درصد) کمترین عدد را نشان می‌دهد.


متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوار‌هایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در فصل زمستان ١٣٩٨ برابر با ٣١/٦ درصد است.تورم نقطه‌به‌نقطه اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی خانوار‌های شهری در استان خراسان رضوی ۱۲/۴ درصد بوده است.
چالش موجر و مستأجر بر سر نرخ اجاره‌بها در مشهد/ قیمت نجومی زمین در مشهد / شوک بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره‌بهای مشهدی‌ها