۵۷ درصد زایمان‌ها در خراسان رضوی به روش طبیعی و ۴۳ درصد به روش سزارین است

زهیر موسوی/شهرآرانیوز_  فریده فرخی افزود: هم اکنون میزان سزارین در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سایر نقاط کشور کمتر است و این در حالی است که قبل از طرح تحول نظام سلامت و در سال ۱۳۹۲ میزان سزارین در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۷ درصد بود.


وی تصریح کرد: ۵۷ درصد زایمان‌های انجام شده در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی به روش طبیعی انجام می‌شود.


مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ماما‌ها در ترویج زایمان طبیعی نقش بسزایی دارند و تمام آموزش‌های دوران بارداری و زایمان در کشور را ماما‌ها انجام می‌دهند.


فرخی با اشاره به اقدامات مؤثر حوزه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حفظ سلامت مادران باردار در زمان شیوع کرونا افزود: با توجه به اینکه زنان باردار دارای تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی هستند که ممکن است آن‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند کرونا حساس‌تر کند، مراقبت جدی از آن‌ها و برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی برای آنان در دستور‌کار قرار گرفت.


وی ادامه داد: همچنین مادران باردار مشکوک یا مبتلا به کرونا روزانه پیگیری و رصد شده و بر روند درمان آن‌ها نظارت می‌شود.


وی با تأکید بر اهمیت حفظ سلامت مادران و نوزادان مبتلا به ویروس کرونا گفت: برای این منظور بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد به عنوان مرکز ارجاع مادران باردار مبتلا به کرونا انتخاب شده است و این مادران تا ۴۲ روز پس از زایمان مراقبت می‌شوند.


فرخی با اشاره به راه‌اندازی بانک شیر در بیمارستان ام‌البنین‌(س) مشهد نیز افزود: هماهنگی لازم برای تأمین تغذیه نوزادان متولد از مادران مشکوک یا مبتلا به کرونا انجام شده تا نوزادان از این موهبت الهی محروم نشوند.