اهدای عضو ۶٨درصد از موارد مرگ مغزی در مشهد/کرونا آمار اهدای عضو را به صفر رساند

جانقربان-دکتر ابراهیم خالقی در گفتگو با شهرآرانیوز افزود: سال۹۷ این مشارکت ۶۱درصد بود که با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده ۷درصد افزایش یافت.

 

وی اظهار کرد: تعداد اهداکنندگان عضو مرد نسبت به خانم در منطقه ما بیشتر است، زیرا آسیب‌پذیری مردان از حوادث و در معرض خطر بودن آن‌ها بیشتر است.

 

مسئول تیم فراهم‌آوری و پیوند اعضای خراسان رضوی گفت: تعداد اهداکنندگان عضو در جامعه مردان و زنان به نسبت تعداد آن‌ها برابر است و خوشبختانه این فرهنگ در جامعه ما به‌خوبی جاافتاده است.

 

خالقی اظهار کرد: باتوجه‌به شیوع بیماری کرونا، اکنون پیوند‌های اضطراری مانند قلب و کبد انجام و پیوند کلیه که بیمار را با دیالیز می‌توان حفظ کرد، فعلا انجام نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در پیوند عضو به دلیل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن پذیرنده، باید موارد عفونی بسیار دقیق رعایت شود، چراکه بدن به‌شدت آسیب‌پذیر است.

 

مسئول تیم پیوند اعضای بیمارستان منتصریه مشهد گفت: تعداد اهدای عضو در ۳ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است و اکثر موارد مرگ مغزی در ای‌سی‌یو متاسفانه دچار کرونا می شوند.


وی افزود: باتوجه به حساسیت موضوع اهدای عضو، از زمان شیوع کرونا تمام مرگ‌های مغزی ابتدا سی‌تی‌اسکن ریه می‌شوند و چنانچه مبتلا به ویروس کرونا باشند، امکان پیوند وجود ندارد.