عــلم و ورزش
راه‌های مقابله با زانودرد در کوه‌نوردی
شاید مهم‌ترین اصل در کوه‌نوردی، زانو‌های سالم باشد. ممکن است یک فرد عادی در طول شبانه‌روز و زندگی روزمره فشار زیادی را بر روی زانو‌های خود تحمل کند. طبق گفته پزشکان، تنها بالارفتن از پله‌ها فشاری معادل چهاربرابر وزن شما را به زانوهایتان منتقل می‌کند. حال تصور کنید که یک کوه‌نورد برای صعود باید مسیر‌های سختی را پشت‌سر بگذارد و علاوه بر آن باید یک کوله‌پشتی سنگین را بر روی دوش خود حمل کند. قطعا فشار زیادی به زانو‌ها وارد می‌شود، بنابراین باید یک کوه‌نورد حرفه‌ای همواره مراقب زانو‌های خود باشد، در غیر این‌صورت نمی‌تواند این ورزش را ادامه دهد.
درد زانو عوامل مختلفی دارد. به‌عنوان‌مثال آرتروز، آب‌آوردگی مفاصل و گرفتگی عضلات، ازجمله مشکلات زانو هستند. بعضی از این موارد مانند گرفتگی عضلات، موقتی هستند و در گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند؛ اما مصدومیت‌های دیگر می‌توانند به دردی مزمن تبدیل شوند و زندگی روزمره شما را تحت‌الشعاع قرار دهند.

از عصا‌های کوه‌نوردی استفاده کنید
یک کوه‌نورد می‌تواند با استفاده از عصای کوه‌نوردی بخشی از فشاری را که به زانو‌ها وارد می‌شود، دفع کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این عصا‌ها در شیب ۲۵درجه به‌سمت پایین، فشار وارده به زانو‌ها را بین ۱۲ تا ۲۵درصد کاهش می‌دهد. این عصا‌ها باعث می‌شوند تا وزن شما به‌طور‌مساوی به زانوهایتان تقسیم شود.

کفش مناسب بپوشید
کفش می‌تواند در زانودرد بسیار مؤثر باشد. هنگامی که تصمیم به کوه‌نوردی دارید، حتما با کفش‌های مخصوص کوه‌نوردی به فعالیت بپردازید. اگر کفش شما پای شما را می‌زند، از آن استفاده نکنید؛ زیرا این عاملی خواهد شد که شما درست گام برندارید و درنهایت زانوهایتان آسیب ببیند.