برداشت۶۳۰ تن گل محمدی از گلستان‌های مشهد/صادرات ۳۰ درصد گلاب مشهد به کشور‌های عربی

جانقربان/شهرآرانیوز- طهماسبی زاده با اشاره به آغاز فصل برداشت گل محمدی از گلستان‌های مشهد افزود: سطح کشت گلستان گل محمدی در مشهد ۱۹۵ هکتار است.

 

وی اظهار کرد: با توجه به سرمازدگی و یخبندان فروردین ماه و بروز خسارت به باغات میزان تولید احتمالا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت.

 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: هرساله ۳۰ درصد از گلاب تولید شده در مشهد به کشورهای عربی صادر می شود که امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش صادرات تمام تلاش خود را در تولید استاندارد و استریل گلاب به کار بسته ایم تا رغبت جهانی به تولیدات ما افزایش یابد.

 

وی افزود: برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب، در هوای خنک بامدادی شروع می‌شود و بایستی تا قبل از گرم شدن هوا انجام  شود و بلافاصله  بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد، زیرا گرم شدن هوا گل‌های چیده شده را پژمرده و فعالیت تخمیری در گل که اغلب روی‌هم انباشته و فشرده می‌شوند را افزایش می‌دهد.

 

وی افزود: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد و تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال‌شده، می‌شود.


گل محمدی از ارزش غذایی زیادی برخوردار است و در درمان صرع، زخم معده، تقویت قلب و ضعف عمومی بسیار مؤثراست.