تالارهای پذیرایی به این زودی‌ بازگشایی نمی‌شوند/ تعطیلی ۶۰ تالار پذیرایی در مشهد
سمیرا شاهیان/ شهرآرانیوز، ... سروکله ویروس منحوس کرونا که پیدا شد، برنامه‌ریزی زوج‌های جوان دستخوش تغییر شد. یکی دو روز مانده به تاریخی که تالار پذیرایی ویژه جشن عروسی رزرو شده بود، اقوام و آشنایان زنگ می‌زدند و با بیم و هراس از قطعی بودن مراسم می‌پرسیدند.

در دل عروس و داماد آشوب بود؛ از طرفی همه پیش‌بینی‌ها از جمله خرید لباس، رزرو آرایشگاه، سفارش دسته گل، تأیید نهایی منوی پذیرایی ویژه میهمان‌ها را انجام داده بودند و از سوی دیگر نگران عواقب تجمعی بودند که ممکن بود در مراسم آن‌ها پیش بیاید. بر سر دو راهی‌ای مانده بودند که نه دلشان می‌آمد قید شادترین روز زندگی مشترکشان و خاطره آن را بزنند و نه می‌توانستند در اوایل بحران شیوع کرونا به دلیل لغو قرارداد‌های بسته شده، متضرر شوند.
 
بعضی تالار‌های پذیرایی بدقلقی می‌کردند و به صحبت مسئولان بی‌توجه بودند و اصرار داشتند از کسانی که قراردادشان را لغو می‌کردند، جریمه بگیرند. در این میان برخی از تالار‌ها نیز برای رعایت بهداشت با عروس و داماد‌ها همکاری کردند و قرارداد‌ها را لغو یا به تاریخی دیگری موکول کردند. از نزدیک‌ترین این تاریخ‌ها خردادماه است که کمتر از ۱۰ روز به شروع آن مانده است.

پس از فعال‌شدن مشاغل کم‌خطر، کم‌کم سایر مشاغل نیز فعالیت خودشان را از اردیبهشت‌ماه آغاز کردند، اما در این میان تالار‌های پذیرایی و استخر‌ها جزو اماکن پرخطر هستند به علت شیوع ویروس کرونا که حتی با اغماض نیز خبری از بازگشایی آن‌ها نیست.

تعطیلی کامل ۶۰ تالار پذیرایی در مشهد
دراین‌باره با رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد صحبت می‌کنیم و تاریخ بازگشایی این اماکن را جویا می‌شویم. ابراهیم حقیقی می‌گوید: ۶۰ تالار پذیرایی درجه یک، دو و سه در مشهد داریم که هیچ پیش‌بینی‌ای برای بازگشایی این اماکن نداریم.

او می‌افزاید: متأسفانه، چون در سالن‌های پذیرایی تجمع مردمی داریم، یعنی در یک سالن و در زمان برگزاری مراسم دست‌کم ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر تجمع می‌کنند و ممکن است از این جمعیت یکی دو نفر بیماری داشته باشند و برای دیگران خطر ایجاد کنند، به این زودی مجوزی برای بازگشایی تالار‌ها نمی‌دهند.


نیروی بیکار شده تالار‌های پذیرایی
با تعطیلی تالار‌های پذیرایی، مسئله بیکاری کارکنان شاغل در این سالن‌ها مطرح می‌شود. رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد دراین‌باره می‌گوید: هر تالار پذیرایی بین ۸ تا ۱۰ نفر کارمند داشته است که در بحران شیوع کرونا بیشتر آن‌ها بیکار شده‌اند و متأسفانه اتحادیه برای این افراد نمی‌تواند کاری انجام دهد.

حقیقی می‌افزاید: از آنجا که زمان پایان بحران کرونا مشخص نبود و مدیران تالار‌ها به کارکنانشان نیاز داشتند، در این مدت حقوق نیرو‌های کارشان را از جیب خودشان می‌پرداختند، اما عده‌ای از صاحبان تالار‌ها هم عذر کارکنانشان را خواستند و گفتند بیمه بیکاری بگیرید. البته من تا این زمان از کسی نشنیدم که بیمه بیکاری را دریافت کرده باشد و طبیعی است که معیشت عده‌ای به خطر افتاده است.

تالار‌هایی که تاریخ جدید دادند، تخلف کردند
رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد با اشاره به آن دسته از مدیران تالار‌های پذیرایی که به درخواست مشتریان، برای قرارداد‌های لغو شده، تاریخ جدید تنظیم کرده‌اند، گفت: این کار صددرصد تخلف است و این افراد می‌بایست تا صدور دستورالعمل صبر می‌کردند؛ زیرا با تعیین تاریخ مراسم عروسی، مشتریان در صدد تنظیم برنامه‌های دیگر مانند آرایشگاه و آتلیه و... برمی آیند و مشکلات بعدی به وجود می‌آید.

هرچند که این افراد برای تاریخی که اعلام کردند، متذکر شدند در صورتی اجازه برگزاری مراسم دارند که اداره بهداشت اجازه فعالیت به آن‌ها بدهد.

حقیقی یادآور می‌شود: البته بیشتر این قرارداد‌ها برای باغ‌تالار‌های سمت طرقبه و شاندیز است و در مشهد خیلی کم هستند، اما شهروندان باید در نظر داشته باشند تاریخ مقرر شده جدید نیز قطعی نیست.

او تأکید می‌کند: در تالار‌های داخل شهر مبلغی بابت لغو مراسم کسر نشده است، اما در پرداخت بیعانه و مبلغ قرارداد، مشکلاتی داشتند که به دنبال آن به اتحادیه مراجعه و اعتراض می‌کردند.

در این میان، در باغ‌تالار‌ها و تالار‌های طرقبه و شاندیز، طبق مصوبه فرمانداری شهرستان طرقبه و شاندیز باید مبلغی بابت لغو پرداخت می‌کردند. این مبلغ بستگی به درجه تالار پذیرایی از ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغییر بود.


در بحران کرونا مراسمی برگزار نشده

رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد در پاسخ به اینکه در این مدت مراسمی به صورت چراغ خاموش برگزار شده است یا نه، می‌گوید: ممکن است اطراف شهر مشهد برگزار شده باشد، اما من در مشهد نشنیدم مراسمی برگزار شده باشد.

او در پایان یادآور می‌شود: ۷۰ باغ‌سرا و باغ‌تالار در اطراف مشهد داریم که طبق پروتکل بهداشتی و ظرفیت سالن‌ها، پس از اعلام بازگشایی تالار‌ها درباره نحوه فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.