۴۸ درصد مشهدی‌ها سهام عدالت دارند/سهام عدالت به افراد جدید اعطا می‌شود؟/ جاماندگان از سامانه سهام عدالت چه کنند؟

نجمه سرباز-شهرآرانیوز، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ابتدای این نشست گفت: صندوق واسطه‌گری مالی یکم، این صندوق به عنوان اولین سبد از سهام قابل ارائه دولت در سال ۹۹ مصوب و تشکیل شده که شامل سهام سه بانک و دو بیمه ملت، تجارت و صادرات است که هر کدام ۱۷ درصد از سهام این‌ها را دولت واگذار کرده، همچنین دولت بیمه البرز  ۱۷ درصد و بیمه اتکای امین ۱۱و ۴۴ درصد را واگذار کرده است.

دکتر حسین امیررحیمی در نشست با اصحاب رسانه افزود: علاوه بر نهادهای مالی که در سهام عدالت سهیم هستند، یک صندوق دیگری را دولت برنامه‌ریزی خواهد کرد که شامل چند پالایشگاه و صندوق صنایع فلزی خودرویی است. باقی مانده سهام دولت در این شرکت‌های بورسی به صفر خواهد رسید.

وی گفت: پیش بینی می‌شود  بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان صندوق واسطه گری مالی یکم در زمان واگذاری ارزش‌گذاری شود. قیمت‌گذاری وزارت اقتصاد تا ۱۳ اردیبهشت میانگین قیمت یک‌ماهه گذشته را حساب کرد، بانک تجارت ۱۰۴ تومان هر سهمش شده، از این طرف قیمت سهام در حال حاضر ۲۱۰ تومان است.

امیررحیمی اضافه‌کرد: امروز ۲۴ اردیبهشت متوسط قیمت سهام بیش از ۴۰ درصد تخفیف دارد، پس این نشان می‌دهد حداقل ارزش ۲ میلیون تومان سهامی که در اختیار مردم قرار دارد ۴۰۰ هزارتومان و به لحظه است.

اقتصاد دولت، مردمی می‌شود

وی با تاکید به اینکه اقتصاد دولت، مردمی می‌شود گفت: شرکت‌های دولتی بدون هیچ محدودیتی در اختیار مردم قرار می‌گیرند. میزان سهام واگذار شده به افراد این سهم «دارا یکم» پیش بینی شده در کل کشور ۸ میلیون نفر شرکت کنند و پیش‌بینی می‌شود در استان ۴۰۰ هزار نفر برای این سهام ثبت نام کنند.

این مقام مسئول بیان‌کرد: با توجه به استقبال مردم از روند کد سهامگیری مشارکت در خراسان‌رضوی شاید بیش از ۴۰۰ هزارنفر شود.

تعداد سهام‌داران جدید

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌رضوی با تاکید به اینکه سامانه سجام و کد بورسی یک محدودیت برای سهامداران و خرید و فروش سهام بود اظهارکرد: اما امروز برای صندوق «دارا یکم» دیگر نیازی به کد سهامداری برای خرید نداریم. افراد با کد ملی و کدپستی و اطلاعات شناسنامه‌ای می‌توانند از درگاه بانک‌های مشخص شده و یا از طریق گوشی و اپلیکیشن این ثبت نام را انجام دهند و سهامدار شوند و بعد از طریق فضای مجازی کد سهامداری خود را دریافت کنند.

امیررحیمی گفت: آبان ۹۸ تعداد ۲۱هزار سهامدار جدید در استان کد سهامداری گرفتند. طی یک ماه در سال ۹۸ به اندازه کل سال ۹۷ در مشهد کد سهامداری دریافت شد. هر ماه ثبت نام رشد صعودی دارد و تعداد بیشتری کد سهامداری می‌گیرند، همین موضوع نشان‌گر اقبال خوبی برای بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: سقف این سهم ۲ میلیون تومان یعنی بین یک تا ۲۰۰ سهم عرضه می شود. هر واحد حداقل ۱۰ هزارتومان است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: بازارسرمایه نوپاست و اخیرا توانسته نقش خود را برای صنعتگران ایجاد کند.فرصت خوبی است هم مردم و تولید  از این فرصت استفاده کنند.

حباب بورس

وی همچنین در خصوص حباب بورس بیان‌کرد: تا پایان سال ۹۸ هیچ مطالعه‌ای وجود حباب قابل محاسبه و قطعی را در بازار بورس تهران بصورت کامل تایید نکرده، اما اتفاقی که افتاده این است که بازار سرمایه متشکل از شرکت‌های زیادی است که قطعا این شرکت‌ها بر اساس روند صعودی یک صنعت از بازار سرمایه، سوار موج می‌شوند.

امیررحیمی افزود: فعالیت‌های اقتصادی ارزشمندی در حوزه فولاد و معدن و... انجام گرفته اما گاهی در کنار این شرکت‌ها یک شرکت زیانده در کنار شرکت‌های فعال دیگر رشد می‌کند و این باعث می‌شود که همه شرکت‌ها به یک چشم دیده شوند. اما کل بازار حباب ندارد.

وی تاکیدکرد: هیچ مطالعه‌ای تا این لحظه انجام نشده که بگوید قیمت سهام حباب دارد البته هنوز سهامی که قیمتش بالاتر از قیمت منطقی است، وجود دارد.

بازار سرمایه دو بازوی عرضه و تقاضا دارد

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: بازار سرمایه دو بازوی عرضه و تقاضا دارد، اگر چه عرضه را تقویت نکردیم اما تقاضا به شدت تقویت شده است. اگر بازار امروز سرمایه و بورس فقط واسطه‌گری و بورس بازی باشد، خیلی کارآمد نخواهد بود.  

وی اظهارکرد: طی دوماهه گذشته اقتصاد ایران درگیر کرونا بوده و کسب و کارهای واقعی بشدت افت داشته است، از طرفی خرید و فروش نداشتیم. تعداد نفرات قابل توجه اصناف و کاسبانی که در این مدت تعطیل بودند مقداری سرمایه داشتند و وارد بازار سرمایه شده، و به سهامداران جدید اصافه شدند.

امیررحیمی گفت: افزایش سهام امروز بدلیل افزایش دارایی‌هاست، بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و طلا عقب بود اما الان با وقفه چندماهه به دلیل تحریم و.... این نقطه قوت در اقتصاد ایران بوجود آمده است و این درحالیست که اقتصاد جهان دچار رکود شده اما ما فرصت خوبی را در بحث شاخص‌های بورسی، عمق، ارزش، تعداد سهامداران و حجم بدست آوردیم و اکنون وضعیت خوبی است.

وی گفت: بازار بورس ریسک بالایی دارد، افراد و سهامداران باید برای این بازار آماده باشند و تاب‌آوری سود و زیان را داشته باشند.

۴۸ درصد مشهدی‌ها سهام عدالت دارند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی همچنین بیان‌کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مشهد سهام عدالت دارند که پوشش ۴۸ درصدی جمعیت کل شهر است، این کلانشهر در این زمینه برخوردارتر از کل استان است.

وی همچنین اضافه‌کرد: ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار نفر در خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که این رقم معادل ۶۲ درصد جمعیت استان است.

وی گفت: این سهام مربوط به تمام افرادی است که تا پایان سال۹۵ با اصلاحاتی که اتفاق افتاد، تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه سهام‌ها از ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت خارج از بورس هستند گفت:  ۴۹ میلیون نفر در کل کشور سهام عدالت دارند. ثبت نام مشمولان فعلا امکان‌پذیر نیست.

وی در خصوص ارزش شرکت‌های بورسی سهام عدالت نیز گفت: ارزش شرکت‌های بورسی حدود ۴۰۰ هزار میلیاردتومان است که نشان می‌دهد هر فردی ارزش سهامش تا پایان سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیون تومان است. 

امیررحیمی افزود: سهامداران تا ۷ خرداد فرصت دارند با ورود به سامانه سهام عدالت نسبت به مدیریت سهام خود اقدام کنند. یعنی، خودشان بصورت مستقیم سهامشان را مدیریت کنند و یا اینکه دولت سهام آنها را مدیریت کند و به تعاونی ها بسپارد.


تفاوت سهام یک میلیون تومانی و سهام ۵۳۲ هزار تومانی در چیست؟

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه در این دو ساله گروهی از سهامداران به خصوص افرادی که تحت پوشش کمیته امداد ونهاد‌های حمایتی مبالغی به آن‌ها پرداخت شده و یا تخفیفی به آن‌ها داده شده، ارزش اسمی سهام آن‌ها یک میلیون تومان است، افزود: از ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار ۵ نفره یا بیشتر تا سقف ۵ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده ‌شود و ثمن (هشتم) آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک شود، اما میزان سود عایدی در طول ۱۰ سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از مشمولان متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سود ۱۰ سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین شده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل ۵۳۲ هزار تومان داشته‌اند.

به گفته وی، برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث، سهام عدالت به آن‌ها رسیده است ارزش سهام آن‌ها بیشتر هم است و یا افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آن‌ها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی ره و سازمان بهزیستی کشور از ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند گردیده اند ارزش سهام آن‌ها حداکثر معادل یک میلیون تومان بوده است.

تعداد کل سهامداران عدالت در کشور
وی تعداد کل سهامداران عدالت را ۴۹ میلیون نفر اعلام کرد و ارزش روز سهام عدالت به تفکیک بورسی و غیر بورسی اعلام کرد و گفت: کل ارزش روز سهام عدالت در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۳۹۹، رقم ۹۷۴، ۹۱۱، ۴ میلیارد ریال است.. جمع ارزش روز ۳۶ شرکت بورسی ۰۰۹، ۸۷۶، ۴ میلیارد ریال و برای شرکت‌های غیربورسی مبلغ ۹۶۵، ۳۵ میلیارد ریال است.

امیررحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «برنامه‌ای برای ورود شرکت‌های غیر بورسی به بورس دارید؟» گفت: سازمان خصوصی سازی به صورت مستمر پیگیری‌های لازم را در این ارتباط با شرکت‌های غیربورسی حاضر در سبد سهام عدالت انجام داده است ورود شرکت‌ها طبق قوانین و مقررات بازار بورس و اوراق بهادار به بورس مستلزم احراز برخی شرایط مانند سودآوری و ... است، امسال ۱۰درصد سهام شرکت پتروشیمی تندگویان در بازار سرمایه عرضه شد و تعدادی دیگر از شرکت‌های غیربورسی سبد سهام عدالت در صدد عرضه سهام شان در بورس و فرابورس هستند. 

روشهای مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت 


وی همچنین در ادامه درباره روش مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت گفت: درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب زیر به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال می‌یابد، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر آن این دسته از مشمولان سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد. در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت ادامه داد: درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت مشمول سهام عدالت، با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به مشمولان توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.


به گفته وی، هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام از سوی مشمولان در بازار معامالتی بورس و فرابورس میسر است.
وی با بین اینکه افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود، ادامه داد: مقرر شد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها مورد خرید و فروش قرار گیرد،پس این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.

جاماندگان از سامانه سهام عدالت چه کنند؟
وی در خصوص تکلیف افرادی که طی فرصت مشخص نشده نتوانستند وارد سامانه شوند، خاطرنشان کرد: سهام متعلق به همه افرادی که در فرصت اعلام شده به سایت اینترنتی سهام عدالت مراجعه نکنند و یا روش مستقیم را انتخاب نکنند در قالب روش غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی می‌شود.


وی در ادامه در خصوص سئوالی مبنی بر اینکه آیا این بی عدالتی نیست که حداقل ۳۰ درصد جامعه از سهام عدالت بی بهره‌اند در حالیکه این سهام سرمایه ملی بوده و متعلق به همه جامعه بوده است؟ گفت: سهام عدالت در مقاطع گذشته بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و مطابق مصوبات هیات وزیران، شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل) ۴۴) قانون اساسی، ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت طی ۱۹ مرحله بین گروه‌های مشخص از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره، سازمان بهزیستی، روستائیان و عشایر، کارگزارن فصلی و ساختمانی، کارکنان و بازنستشگان لشگری و کشوری و ... تخصیص و توزیع شده است. فرمان آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار قرار دارد و موضوع اعطای سهام عدالت به افراد جدید مطرح نیست.
به گفته وی، تمامی مشمولان نهایی سهام عدالت مقیم داخل کشور می‌توانند بدون هیچ محدودیتی وارد سامانه شوند. امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند به دلیل افزایش امنیت سامانه میسر نیست. ضمنا آن دسته از افرادی که از طریق موبایل شخصی به سامانه وارد می‌شوند می‌بایستی از قطع بودن اتصال گوشی همراه خود به فیلترشکن اطمینان حاصل کنند.

سهامداران برای گرفتن کد بورسی چه باید بکنند؟ سهام افراد متوفی چه می شود؟
امیررحیمی خاطرنشان کرد: بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی مقرر شده برای تمامی مشمولین سهام عدالت کد بورسی تخصیص داده شود و حداکثر ظرف مدت دو ماه گزارش اقدامات صورت گرفته در این ارتباط به اطلاع مشمولان خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه، نیازی برای اخذ کد بورسی برای همه مشمولان سهام عدالت وجود ندارد، درخصوص تکلیف سهام افراد متوفی ادامه داد: بنا بر تصویب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل) ۴۴) قانون اساسی، مقرر شد وراث همه متوفیان مشمول سهام عدالت برای تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند که این موضوع از مردادماه ۱۳۹۷ در اقصی نقاط کشور آغاز شده است لیکن در حال حاضر از ابتدای هفته جاری به دلیل اجرای فرآیند آزاد سازی سهام عدالت این موضوع متوقف شده و در روز‌های آتی مجددا از سرگرفته خواهد شد.

وی در باره نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی گفت: برابر اطلاعیه های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی می‌باشد و این موضوع به اطالع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معامالتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.