همتی: نرخ ارز تعدیل می‌شود/ کاهش نرخ تورم به ۲۲ درصد/مردم ارز نخرند

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالناصر همتی، در گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید به اینکه پیش‌بینی ما این است که تورم به ۲۲ درصد کاهش یابد افزود: بخشی از منابع خارجی ما در حال آزادشدن است و این امر بر کاهش نرخ ارز اثرگذار است.

وی با بیان‌ اینکه نرخ فعلی ارز، طبيعی نيست اظهارکرد: نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که به صادرکنندگان و بخصوص به تولیدکنندگان، اطمینانِ تامین نیازهایشان را بدهد

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی اخیر ادامه‌داد: از ابتدای اسفند ماه در کنار تشدید و فشار تحریم‌های اقتصادی که همه راه‌های مبادلات پولی را بسته بود، با شیوع کرونا و افت شدید بهای نفت نیز مواجه شدیم. 

وی افزود: این سه اتفاق توام، در صادرات و ورود ارز به کشور اختلال ایجاد کرد. البته مردم توجه داشته باشند افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود اسکناس نیست. حجم اسکناس در کشور بی‌نظیر و بی‌سابقه است. مشکل ما حواله است، یعنی آنچه در سامانه نیما باید تحقق یابد، در این دو ماه وقفه ایجاد شد.

همتی به روند مطلوب صادرات غیرنفتی کشور اشاره‌کرد و گفت: الان وارد کننده‌ها می‌خواهند تامین ارز کنند، اما هنوز عرضه ارز حالت عادی نگرفته است.

رئیس بانک مرکزی گفت: ۲۰ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان از سال ۹۸ هنوز نیامده، نه اینکه نیاورده باشند، چون هنوز ۴ ماه دیگر فرصت دارند. طی هفته های آینده عرضه ارز ۹۸ و آن چیزی که در سال ۹۹ مد نظر است اتفاق خواهد افتاد.


همتی در خصوص نرخ تورم نیز بیان‌کرد: با همین نفت ۳۰ دلاری و وضعیت موجود صادرات و نقدینگی هم پیش بینی بانک مرکزی این است که تورم بیش از ۲۴ درصد نشود.  تورم به ۲۲ درصد کاهش می‌یابد