ماجرای برگشت خوردن ۷۰۰۰ تن هندوانه ایرانی از ترکیه

به گزارش شهرآرانیوز، رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، گفت: پس از بسته‌شدن مرزهای تجاری مشترک ایران و ترکیه که از سوی ترکیه به بهانه کرونا و توقف تجارت ما با کشورهای اورآسیا و cis، خسارت سنگینی به بازرگانان به‌ویژه صادرکنندگان میوه و تره‌بار و واردکنندگان موز وارد شد.

وی اضافه کرد: این‌بار بدون اطلاع قبلی پس از چند روز توقف در ترخیص هندوانه‌های ایران در واگن‌های راه‌آهن در مرز‌های ورودی ترکیه یک باره تعرفه گمرکی هندوانه را ۲۰۰ درصد افزایش داد و از تنی ۱۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار بالا برد که متأسفانه صادرکنندگان را با شوک افزایش تعرفه‌ای مواجه نمود و حدود ۲۰۰ واگن هندوانه با وزن بیش از ۷۰۰۰ تن به ارزش یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار به کشور برگشت داده شد که نشان‌دهنده یکی از ضعف‌های بزرگ دیپلماسی اقتصادی ماست.

نورانی افزود: بارها گفته شد که تجارت یک جاده دو طرفه است و واردات باید در مقابل توسعه صادرات برنامه‌ریزی شود. متأسفانه پروتکل‌های اقتصادی ما یک‌سویه بوده و به نفع طرف مقابل می‌باشد، به‌طور مثال تعرفه گمرکی واردات کالاهای هندی در ایران پایین و تعرفه صادراتی ما به هند بسیار بالاست و همین امر برای کشورهای روسیه، کره جنوبی، چین و... هم صادق است. چنان‌که تصمیمات خلق‌الساعه عراق، پاکستان، ترکیه و... برای صادرات ما همیشه مشکل‌ساز بوده است. 

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی ما همواره به نفع واردات است و صادرات ما همواره بدون متولی و مظلوم واقع شده است. از وزارت امور خارجه تقاضای عاجل در بهبود و تقویت دیپلماسی اقتصادی را با حضور تشکل‌های اقتصادی را درخواست می‌کنیم.

منبع: فارس