۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مشهد زیر کشت گل محمدی

جانقربان-معاون رئیس سازمان و مدیرجهاد کشاورزی مشهد با اعلام این خبر در گفتگو با شهرآرانیوز افزود: برآورد می‌شود امسال ۶۳۰ تن گل‌تر از مزارع گل محمدی مشهد برداشت شود.

 

امید طهماسبی‌زاده اظهار کرد: گل محمدی از گونه‌های سازگار با شرایط سخت اقلیمی و کم‌آبی است که ارزآوری، درآمد و اشتغال‌زایی خوبی به همراه داشته است.


وی گفت: از هر ۳ تن گل تر، یک کیلو اسانس و از هر یک تن گل تر، ۵۰۰ لیتر گلاب درجه یک و ۱۰۰۰ لیتر گلاب درجه ۲ حاصل می‌شود.


این مقام مسئول افزود: هر هکتار از مزارع گل محمدی برای ۳ نفر شغل دائم ایجاد می‌کند و در زمان برداشت گل حدود ۱۵۰ نفر به‌طور موقت مشغول به کار می‌شوند.


طهماسبی‌زاده با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از گلاب تولید شده صادر می‌شود، گفت: گلاب و اسانس تولید شده در مشهد که عمدتا در روستای فرخد تولید و به کشور‌های اروپایی و عربی صادر می‌شود.


وی اظهار کرد: روستای فرخد در استان خراسان رضوی به‌عنوان مرکز گلاب‌گیری شناخته می‌شود و تولید آن با دیگر گلاب‌های درجه یک کشور در رقابت است.


مدیرجهاد کشاورزی مشهد درخصوص توسعه زیرساخت‌های این صنعت گفت: زیرساخت‌هایی که برای توسعه این صنعت باید به آن توجه شود، کمک و همکاری در احداث کارگاه‌های گلاب‌گیری و به‌ویژه کارگاه‌های تهیه اسانس است، چراکه در بازار‌های جهانی یک کیلو اسانس بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.