موضع‌گیری بهزیستی خراسان رضوی نسبت به پلمب خانه پیرزن نابینا
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، مسعود فیروزی با اشاره به حادثه پلمب خانه یک پیرزن نابینا که با فرزند معلول خود زندگی می‌کند، گفت: بهزیستی خراسان رضوی همواره تابع قانون بوده است و در مورد اخیر، اقدام شهرداری تربت جام مبنی بر پلمب منزل در حال ساخت، عمل به قانون بوده است، اما معتقدم مقداری کج سلیقگی نیز حاکم بوده است.

وی ادامه داد: بهزیستی هیچ‌گاه به حریم قانونی ضوابط شهرداری و شهرسازی ورود نخواهد کرد و تنها نقطه مشترک ما و شهرداری‌ها، عمل به فصل ششم قانون حمایت از معلولان است که به مسکن این افراد اشاره دارد.

فیروزی تصریح کرد: ماده ۱۹ از فصل ششم قانون حمایت از معلولان می‌گوید؛ صدور پروانه، عوارض نوسازی، حق انشعاب حامل‌های انرژی و... برای افراد معلول، در یک واحد مسکونی رایگان است و دولت باید اعتبار آن را در لوایح ببیند. با این اوصاف، اقدام صورت گرفته در منزل یادشده در تربت جام اساسا قانونی است.

معاون امور توان‌بخشی ادامه داد: اینکه مالک ساختمان پس از اخطار‌های متعدد شهرداری تربت جام، باز هم بی‌توجهی کرده و به ساخت‌وساز غیرمجاز خود ادامه داده است، جای دفاع باقی نمی‌گذارد. اما مهم‌ترین نکته در این داستان، شناخت حقوق یک شهروند معلول و شناخت حقوق متقابل دستگاه‌های اجرایی‌ای همچون شهرداری است.

فیروزی خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز ویژه افراد معلول، تابع ۲ پیش‌شرط است: نخست اخذ پروانه ساخت برای استفاده از مفاد قانون حمایت از معلولان و دوم مهیابودن زمینه‌های مناسب‌سازی واحد مسکونی. بهزیستی در مورد اول هیچ دخالتی ندارد و در مورد دوم، نظارت‌های لازم در امر مناسب‌سازی با بهزیستی خواهد بود.

معاون امور توان‌بخشی خراسان رضوی از ورود اداره بهزیستی شهرستان تربت جام به این موضوع خبر داد و گفت: همکاران ما بعد از وصول گزارش‌ها و تلاش‌هایی که فعالان حقوق معلولان انجام دادند، به این مسئله ورود کردند تا با همکاری بین دستگاه‌های اجرایی، تسهیلات لازم برای ادامه ساخت‌وساز منزل مسکونی این پیرزن نابینا و فرزند معلول او مهیا شود.