دست نگه دارید! فعلا خودرو نخرید

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، حمیدرضا حیدری، در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه بازار افسارگسیخته خودرو همچنان در نابسامانی به سر می‌برد و تنها عاملی که می‌تواند این بازار را برگرداند، توزیع خودرو از سوی خودروسازان در بازار است، افزود: اگر قیمت‌های مصوبی که اعلام شده است، در بازار نیز اعمال شود، بسیار عالی است. اگر این موضوع تزریق خودرو در بازار انجام نپذیرید، مطمئنا بازار خودرو بدتر از قبل خواهد شد.


به گفته وی، وقتی خودروی را قیمت‌گذاری می‌کنند و آن خودرو در بازار موجود نباشد تا تهیه کنیم، وضعیت بازار خودرو به همان روال قبل پیش خواهد رفت و رونقی در خرید و فروش صورت نمی‌گیرد.


وی با بیان اینکه سازوکار عرضه و تقاضا در بازار خودرو همچنان حرف اول را می‌زند، درخصوص قیمت پراید در بازار مشهد گفت: قیمت همان قیمت مصوب بازار است، قیمت مصوبی که از سوی سازمان حمایت مصرف‌کننده اعلام شده است، اما متأسفانه در بازار هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود.


حیدری ادامه داد: قیمت پراید یعنی همان قیمت مصوبی که اعلام شده است به اضافه ۱۰ درصد. یک قیمت مصوب در بازار داریم و یک قیمت متعارف؛ قیمت متعارف یعنی قیمت اعلام شده به اضافه همان ۱۰ درصدی که مجاز است فروشنده خودروش را بفروشد و خودرو باید در این شرایط و با قیمت متعارف به دست مصرف‌کننده برسد و این منوط به این است که خودرو در بازار تزریق شود و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.


وی درخصوص قیمت‌های بالای خودرو در مشهد گفت: در بازار وقتی خرید و فروشی انجام نشود، دیگر مهم نیست فروشنده‌ها هر قیمتی که دل‌خواهشان باشد، بدهند. کسی که خرید کرده و قیمت بالا خریده است و جزو مصرف‌کننده‌هاست، به‌عنوان سرمایه‌گذاری خرید کرده است و طبیعی است که فعلا در این بازار مقاومت کند. مثل خریدار طلا و ارز که در دوران گرانی کالای خود را خریداری می‌کند و در نهایت وقتی عرضه زیاد شود، مجبور است به قمیت و حتی پایین‌تر از قیمت مصوب بفروشد. مقاومت در پایین آوردن قیمت خودرو در مشهد فعلا وجود دارد، اما وقتی خرید و فروشی نباشد، این قیمت‌ها کذایی است و هیچ خریداری ندارد.


رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو مشهد تأکید کرد: وقتی عرضه خودرو در بازار زیاد شود، این مقاومت‌ها خودبه‌خود کم می‌شود. مردم فعلا برای خرید خودرو صبر کنند و هیجانی وارد بازار نشوند. قطع به یقین خرید نکنند، ما هنوز به آینده بازار خودرو در مشهد خوش‌بین هستیم و در این آشفته‌بازار همه ضرر می‌کنیم، چون بازار سنگین است و قدرت خرید مردم پایین می‌آید.


به گفته وی اکنون خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و مصرف‌کننده‌ای وجود ندارد. این فاجعه است و دوست داریم این بازار به حالت طبیعی خودش برگردد و از هیجان بازار کاسته شود و مردم بتوانند معامله‌ای انجام دهند و رونق به بازار خودرو برگردد.


وی همچنین درخصوص خودرو‌های احتکاری در پارکینگ‌های شهر گفت: گزارش‌های مردمی درخصوص دپوی خودرو‌ها در پارکینگ افراد در مشهد است و ما پیگیر و به‌دنبال شناسایی این افراد هستیم.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد درخصوص قرعه‌کشی در پیش‌فروش نقدی خودرو به قیمت کارخانه گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، پیش‌فروش‌هایی که از این به بعد انجام خواهد شد، باید به‌صورت قرعه‌کشی باشد. راه‌حل درست و اصولی و با پشتوانه اقتصادی نیست. اگر قرار است قرعه‌کشی انجام شود، باز این خود محدودیت می‌آورد. ما از خودروسازان می‌خواهیم تا جوی را درست کنند که محدودیت در بازار خودرو به وجود نیاورد، یعنی آرامش را به بازار برگرداند.


حیدری خاطرنشان کرد: وقتی که خود بازار را به این سمت سوق دادند و آن را به بازار سرمایه تبدیل کردند، متأسفانه طبیعی است که باز بحث دلال‌بازی در خرید و فروش خودرو به وجود آید. باید سیاستی بگذارند بر این مبنا که خودر را از بازار خارج کنند و خودرو نباید کالای سرمایه‌ای باشد، بلکه باید به کالای مصرفی تبدیل شود.