روغن دنبه بخوریم یا نه؟!
طنین همتی/شهرآرانیوز، روغن و چربی‌های حیوانی مثل کره و روغن دنبه امروزه کاربرد بیشتری دارد و خانواده‌ها اصرار بیشتری به مصرف آن دارند. مصرف روزانه و مداوم روغن دنبه برای افرادی که تحرک بدنی کافی ندارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و مصرف مداوم آن می‌تواند به رسوب این روغن در رگ‌ها منجر شود و بیماری‌های قلبی و عروقی در بدن فرد ایجاد کند.
فهمیه ناظران‌پور، کارشناس تغذیه گروه بهداشت تغذیه جامعه مرکز بهداشت خراسان رضوی، دراین‌باره گفت: نکته قابل توجه اینکه، چون در گذشته کمبود بوده است، بزرگ‌تر‌های ما از این روغن روزمره استفاده می‌کردند، اما باید توجه داشت در آن زمان افراد فعالیتشان هم بیشتر بوده است و همچین دام‌ها غذای سالم‌تری داشتند.
او در ادامه بیان کرد: بافت‌های چربی در بدن هر موجود زنده‌ای چه انسان و چه دام مثل گاو، گوسفند و حتی مرغ به‌عنوان بافت‌های ذخیره است. چنانچه تغذیه دام مناسب نباشد و در غذای دام سم وجود داشته باشد، حتی سم‌های آفت‌کشی که در علف‌ها استفاده می‌شود و این علف‌ها واردغذای دام شود، ترکیبات سمی‌ای که ممکن است وارد گیاه شده باشد، بخشی وارد کبد دام می‌شود و بخشی در چربی‌های بدن دام ذخیره می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل روغن دنبه علاوه بر اینکه اسید‌های چرب اشباع آن بالاست، وقتی باز می‌شود، ترانس اسید چرب آن بالاتر می‌رود و از طرفی هم می‌تواند حجم بالایی سم وارد بدن کند.
ناظران‌پور در ادامه گفت: سمومی که در بدن ما وارد چربی و کبد می‌شوند، در درازمدت باعث سینوس چربی و حتی بروز سرطان کبد و کبد چرب می‌شوند.
وی تأکید کرد: علت اینکه روغن‌هایی مثل دنبه امروزه توصیه نمی‌شود، این است که سم آن حتی در مقدار کم هم می‌تواند به بدن آسیب بزند.
وی در ادامه گفت: روغن‌های حیوانی مثل کره هم در حجم کم اشکالی ندارد و می‌تواند در برنامه غذایی روزانه بچه‌ها هم گنجانده شود، اما ترجیحا میزان آن برای سالمندان و افرادی که دچار بیماری عروقی و قلبی هستند، باید کم باشد.
این کارشناس تغذیه مصرف دانه‌های گیاهی روغنی را جایگزین خوبی برای مصرف روزانه دانست و افزود: برای اینکه اسید‌های چرب ضروری بدن تأمین شود، روغن‌های مایع، روغن کنجد و فراورده‌های کنجد و خود دانه کنجد که در غذا‌ها استفاده می‌شود و حتی استفاده به‌صورت صبحانه همراه با پنیر مفید و جایگزین خوبی است.
وی افزود: روغن‌های دیگری مثل روغن کلزا یا آفتاب‌گردان که در بازار است، معمولا اسید‌های اشباع خوبی دارند و در پخت‌وپز هم استفاده می‌شوند.